|
|
|
|---|---|
Wiman |
hEJ ! jAG HAR 4 ST E38 FÄLGAR PASSAR DESSA TILL NÅGRA ANDRA MODELLER?? Tacksam för svar....... Wiman |
Ras.mus |
5-6-7-8-serien. Sitter det däck på måste de med all säkerhet bytas, E38 har större däck än övriga serier. En sak till, de passar inte nyare 5-serierna, E39 och framåt... Inte utan att centrumhålet görs större... |
Wiman |
Hej Rasmus! Tack för svaret! Jo du har nog rätt, men däcken som sitter på är för små i hjulomkrets för 7-serienjag har bak 265x35x18fram 245x40x18 hjulen kanske blir bra till en 5-serien eller 3-serien eller?? |
Ras.mus |
Ja, det är möjligt att de hjulen går bättre på en 5-serie... 3-serien är uteslutet, de kommer 2 cm för långt ut = i skärmkanten! Däremot man man ju dela upp fälgar och däck i sånna fall! |
|
Jag har 265/35-18" bak och 235/40-18" fram men en kompis har 245 fram så till E32 funkar det utmärkt... Mvh Andreas |
|
|
För liten omkrets?? Jämfört med normala däckdimensioner tex 235/60-16 så får jag det till 2mm större. 235*0,6 +406=547mm 265*0,35 +457=549mm Eller räknar jag fel? Mvh Janne |
|
|
Ja, Janne Du räknar fel. Omkretsen på en cirkel är 2*radien*pi (hittade inte tecknet) vilket är lika med pi*diametern. Omkretsen på 235/60-16 blir således ((235*0,6*2) +16*25,4)*3,14=2 163 mm På motsvarande sätt blir det ((265*0,35*2) + 18*25,4)*3,14= 2 019mm. Således skiljer det ca 6,7% i rullomkrets mellan dessa dimensioner vilket är såväl olagligt som synnerligen olämpligt. Nysse |
|
Ras.mus |
Sen är det ju inte sååå farligt att ha något för små hjul som tvärt om. Hastighetsmätaren visar för hög hastighet (bra för vissa kanske!). och bilen blir lite sänkt (kanske också bra). Däremot ser det ju ut som en terräng bil med stort glapp i hjulhusen... Större hjul tar ju i lite här och var och så visar hastighetsmätaren för lite (kan vara bra för vägsniglar!). |
Ras.mus |
Jan Ek: Det du tänker på är att räkna ut diametern på hela hjulet (vilket går lika bra, om inte bättre!). Men du har glömt att det är däck på båda sidor fälgen! alltså: (2 * 235*0,60) +406=688mm (2 * 265*0,35) +457=642mm Så får du rätt. Sedan kan man jämföra de två lika bra som att jämföra rullomkrets så slipper man pi osv... 642 / 688 = ca 0,933 = 93,3 % alltså 6,7% för lite. Sen FÅR man ju ha 5% åt var håll, så 1,7% för mycket är ju visserligen olagligt men knappast så farligt... 5%-regeln är ju satt med marginal! |
Ras.mus |
Och Wiman, jäkla snygg bil du har förresten! |
Wiman |
Menar du 740 den är såld nu men visst var den fin, har nu en M3cab -95 |
|
Ok Naturligtvis : Rasmus och Nysse. Hadde på känn att jag räknade fel. Mvh Janne |
|
|
Spinner vidare litegrann med en ny fråga (ursäkta mig Wiman): Kan man få på 15" E34-fälgar på en E38 730 från 95-96 nånting?? Grejen är följande: Har fått in en krockad 730 på jobbet med 16" BBS Split liknande hjul. Tänkte sätta dessa på min E34 under en kort tid medans jag lämnar mina nuvarande fälgar på koll hos de jag köpte av. Vibrerar vid 80-90 och blir inte av med det trots upprepade balanseringar. Tänkte då sätta på ett par gamla hjul på 730:n så länge så den står på nåt annat än underredet. Går detta?? Har inga andra 16" att sätta på den nämligen... Annars får man lägga 4 fälgar på marken och ställa den på trösklarna, men det hade underlättat att sätta dit ett par hjul ordentligt på den. Vad säger experterna inom området?? Tacksam för svar!! /Kidde BMW - the ultimate drug... |
|
Wiman |
Jag fick en glad nyhet idag! Mina spicer ( HR ) som jag hade på 740 e38 passar på min M3, satte på dem till mina 17" ser riktigt bra ut och inga vibrationer. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.