AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
941

Trögt och få i femmans växel

Hawar
Hej !

Jag har märkt en sak med min Alpina B3 3.0 , växellådan känns väldigt bra i alla växlar när man kör som vanligt.

Men när man drar på så går 1 - 2 - 3 - 4 väldigt bra och när jag ska i med femman så känns den lite trög, vad beror detta på är det ngn fel eller ska man bara prova at byta olja i lådan ? Är det ngn annan som har upplevt liknande.

Mvh
Hawar
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Gäller detta bara när du varvar ut bilen och när du låter varvtalet gå tillbaka lite när du kör på 4:an så går de lätt att få i?

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Hawar
Hej Edvard,

Detta gäller bara när jag varvar ut, och så försöker jag lägga i femman, det är inte så att jag försöker lägga i den snabbt eller ngt,

Mvh
Hawar
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Ok, precis samma "fel" som jag hade på min gamla M3:a.

Bad BMW i Avesta att testa det, men de vågade aldrig köra så fort så de kunde aldrig lokalisera felet.

Sen på min var det så att ibland så gick det att växla hur fint som helst och andra gånger så gick femman i "trögt". Svårt att förklara känslan, men det kändes inte riktigt som den gick i.

Tror felet låg i att antingen så rörde sig växellådan eller motorn något och inte var helt i "läge" och därav problemet. Kanske nån bussning som behöver bytas.

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Hawar
Ok, tack för dina tips Edvard,

Får prata med min mek och se om han har ngt förslag, han du lösa problemet eller hann du sälja bilen innan ?

Mvh
Hawar
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Jag hann sälja bilen.

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.