|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag tycker att kombin har lite för högt varvtal på landsväg och funderar på ett bakaxelbyte. Efter stort sökande här har jag kommit fram till att jag har 3:45. Frågorna är då dessa; Har jag överväxel på min växellåda? Vilka bilar har en bakaxel som har lägre utväxling och jag kan skicka direkt över till min bil? Märkning på dem? | |
|
du kan ta bakaxel från åtminstone 520 och 525, om det ska passa rakt över. Ofta har Touring högre utväxling än sedan. Även automat brukar ha högre än manuell. Mitt tips är att kolla upp utväxling på en 525 manuell. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Ok då frågar jag om mina frågor: Har jag överväxel? Vilka bilar har lägre utväxling på bakaxeln? Jag är givetvis glad för att du svarar på mitt inlägg, men svaret är ju egentligen bara att jag ska kolla upp vilken utväxling det är på en viss modell och det är faktiskt det jag gör i ursprungsfrågan... |
|
|
jag kanske borde bli politiker :P Länk där har du en tabell över bakaxelutväxlingar på e34 iaf. växellådan kan jag inte svara 100% på, men 0.80:1 alternativt 0.81:! på femte växeln är en kvalificerad gissning baserad på de standardlådor jag varit i kontakt med. Mig veterligen så är det endast de bilar utrustade med sportlådor som har annan utväxling, exempelvis Alpina eller vissa äldre m-modeller, oftast de bilar med ettan neråt. Hittar ingen Touring manuell i tabellen, kan bero på bristande kunskaper i tyska. men 3,38:1 verkar rimligt. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Kanonsvar :-) Informativt och bra länk! Mer sådant. Det var inte meningen att bli gnällig, men jag är duktigt trött på svar som bara säger: Ja, jag vet inte, men fråga någon... Jag gissar på 3:45 och överväxel 0,81 baserat på varvtal kontra hastighet och den eminenta omräkningstabellen. Är det någon som vet hur bakaxlarna är märkta? |
|
|
dom är märkta med siffror som är stansade i gjutformarna. dessa siffror är bmw:s "part-number". Genom dessa kan du få fram till vilken bilmodell klumpen hör, dock så måste du därefter gå till en tabell för att se vilken utväxling respektive klump har. du kan alltså inte läsa utväxlingen rakt utifrån siffrorna. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Hur har det gått Pompe med dina bakaxelfunderingar? Har du fått bilen att varva mindre? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.