AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
891

Funderingar E36

Har blivit erbjuden en M3 puffra.Den "gamla" 286 hästarn,till en rimlig peng.
Bilen e en 320 E36.

Frågan e om ngn gjort denna typ av motorbyte och vad som krävs.
Kan nämna att jag e vad vi kan kalla rutinerad meck.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Eftersom en M3 låda passar på M50 motorn så borde en M3 motor passa på en 320 låda. Men frågan är om den kommer att hålla.

Om mitt antagande är rätt. (har hört detta förut).

Så sitter det samma modell av växellåda i 320 och 325:a
Och i 328 och M3 3.0 så sitter det samma växellåda.
förstås så har 316 och 318 samma låda.

Vore bra om någon kunde bekräfta/dementera dessa uppgifter.

Annat vore väl med bromsar, räcker dessa till? sen beror det ju på vad du får med motorn, är det kablage och box, annars så
kommer den att sparka bakut med 320 boxen.

Annars så går nog bytet väldigt smidigt.

Lycka till!

//K

Min bil: Länk
Tackar å bockar för infon så långt.
Tror nog lådan håller UTAN problem förutsatt att den är fräsch och du inte missar nåra växlingar osv..

dom är riktigt stadiga redan i 20/25orna..

så inga problem där inte skulle jag tro...

passar juh nästan rakt av detta.. tänk bara på att du inte har bromsar eller väghållning original för denna effekten, så det är lätt att göra bort sig.. se över sånt ochså i samma veva..

annars är det juh så att du måste ha nytt avgasystem ochså, eftersom vinkeln är annorlunda ut från m3ans extractor.. köp ett begat m3 system ochså när du ändå håller på..

utöver detta så är det bara att hinka i den om du har boxar osv..

/mvh jocke

Tackar igen.
Jaa,tanken som slagit mig e just detta att det verkar som det mesta skulle stämma rätt av slagträt,å med den funktionen att fan vet om det inte skulle bli lite kuligare med 320;ns utvxl.
Bromsar ja...
Får lura lite på det.

Väghållningen i denna cupe e inga problem.

Avgas i sin tur smider jag ett eget.
Driver själv en specialbilsverkstad,å grannen i sin tur har juste rörbock.3,5" äpple dämpare finns på hyllan på firman..

Eftersom detta e min bruksbil så e tanken inte på ngt sätt att skapa en dräpare,utan snarare att banka till ngt kul te en rimlig peng.
Så till den grad att jag faktiskt..[i]springer för skydd[/i] hade tänkt dumpa OEM "M-power" ventilkåpan å dunka dit en vanlig.
Besiktning?
Njaa...
Vad de inte vet har de inte ont av.
Ngn som vet ifall det finns ngt att hämta i att åka eftermarknadsprut kontra OEM Motronic/Siemens?
Hmm... Men är inte M3 lådorna 6 petade getrags?
Har själv en 325... som är 5petad... Dock håller den utan vidare problem för ca 340kusar!!
Men kopplingen kan va ett problem... Då jag själv har funderingar FORTFARANDE att klämma in en turbo...
så undrar oxo om M3 kopplingen passar på 325:ans låda?!
M3ans originalkoppling håller nog inte för turbo konvertering.. vridet på låga varv tar knäcken på det mesta i originalväg..

ang besiktningen så borde det som du säger gå vägen iaf...

med 320ins utväxling kommer den bli ruskigt rapp... kanske nog så lågväxlad egentligen iomed 1:1 på 5an = toppfart ca 245 med varvstoppen på 6500... men m3an kanske har en hel del högre varvstoppp?... säkerligen..

dock är juh en diffbroms ett MÅSTE.. annars är det lika skojj att köra bilen som om den vore sorkdriven... så en klump från en m3a vore väl inte helt fel..

/mvh jocke

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Varvstoppet ligger på 7400rpm på S50B30 motorn orginal (M3 3.0).

3.0:an har 5 växlade lådor, gjorda av....hmm...vad fan heter dom nu då..nåt på Z tror jag..

MVH: Henrik

///M3
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
ZF gör lådorna. Jag har satt i en M3 motor i en 325 förut, inga problem alls. Men du kan inte byta ventilkåpan, den passar inte. Däremot får du skruva bort skyddet över tändspolarna som det står M power på, så löser det sej nog.

Jag kör S50 org. tryckplatta med 4-pucks sinter och har just blivit klar med turbon, återkommer med hållfasthet.

Länk

www.reptil.nu
"Däremot får du skruva bort skyddet över tändspolarna som det står M power på, så löser det sej nog."

Tjaa..så länge man flår katten så e vällan vägen dit av mindre vikt.

Broms.Visst e de så.Om man sedan byter klump lr klappar broms i den redan befintliga e av mindre vikt å som jag ser det så e vällan den senare vaket under förutsättning att utväxlingen skall vara där den e så att säga.

Vidare spörs e ;
1/-ifall soppapumpen räcker?
2/Som sagt,vinner man ngt på å åka eftermarknads EFI på puffran.?
Finns det ngn som besitter BIN för OEM ECU;n samt en breakout för OEM ECU;N?
Då goda vänner håller på att färdigställa ett helsvenskt stand alone e ju tanken att ersätta OEM ECU;n inte alldeles avlägsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.