AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
875

Hur tar jag bort löparen i bakrutans underkant från själva plåtskenan i E39

tp
102
tphlj
728iA-96
ser att den lilla stålbiten som sitter på v-bakrutas vajer har åkt ur
sitt "hus", själva "huset" hade blivit lite vridet . Kan kanske ta bort
själva "vagnen" och försöka rätta till färtet som nu är lite vridet vilket gjort att stålbiten på vajern glidit ur sitt "hus. Den sittter lite
hårt och jag undrar om någon kan tips mig ur jag skall göra för att
få bort den från själva plåtskenan.
hälsn./Thomas

Thomas Lj.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det är ett rent h-e men det går med lite tålamod och tur. Har du demonterat själva liften från dörren?

Låt mig nu tänka för jag hade en defekt fönsterhiss och försökte laga den men hittade en på hel på skroten för 100:-.

Från motor går vajer två vägar genom två vajerhylsor. Om du testar att försöka dra ut den nedre vajerhylsan från motorns plastkåpa så kan du med hjälp av strömmen slaka vajern och på så sätt kanske justera stålbiten. Sedan drar du tillbaka vajerhylsan igen. Vad som kan hända är att vajern hoppar av från det nedreplasthjulet vilket gör det nästan omöjligt att få på den igen om fönsterhissen fortfarande sitter i dörren. Det är också väldigt lätt att förstöra plasthjulen om vajern kommer ur sitt läge och spänns. Vilket medför att hjulen antingen blir sneda eller helt enkelt "äts" sönder när vajern (varför vill jag skriva wire hela tiden :-) ) spänns. Låter då som en glaskross.

Tipset är att försöka hitta en fungerande begagnad.
tp
102
tphlj
728iA-96
hej, ok
jag får tack Dig för detta tips. Kanske måste man göra som Du säger för att riktigt få grejerna på plats.
Jag tänkte att det går kanske att få dit den på plats (alltså få den lilla järnklumpen som sitter fast på vajern tillbaka i sitt fäste på "vagnen" eller vad man nu kallar den) utan
att behöva slaka vajern.
Det som är problemet är att själva "vagnen" behöver jag ta ut för att komma åt att bocka tillbaka gavlarna i det hål där vajerns järnklump skall sitta. Annars kommer järnklumpen att "hoppa ur igen". "vagnen sitter med 2 st "plast-styrningar" eller "klor"vad man nu skall kalla dom, på ena sidan. Dom greppar " om själva plåtskenan som går vertikalt. Verkar vara svåra att "bända" ut.

hälsn/THomas

Thomas Lj.
tp
102
tphlj
728iA-96
Hörde med BMW idag och dom sa att "gavlarna " skall vara som dom är ,alltså fyrakantshålet skall vara osymetriskt( vridet).
så jag provar att bara få dit vajern i rätt läge. Annars blir det nog att gå på Ditt alternativ.
hälsn.

(skoj att ha Bmw och med ett forum som detta med så många bilintresserade ,har inte sett något annan märke som kommer i närheten av detta.

Thomas Lj.
su
174
super-dan
116i - 06
Hej "tphlj"!

Hur gick det med detta? Kunde du pilla tillbaka klumpen? Jag har nämligen stött på exakt samma grej... Bakrutan pajade igår kväll och jag konstaterade alltså samma fel efter att ha rivit inredningen.

Mvh Danne
Ma
39
Mathias79
320 touring -05
Hejsan. Jag har problem med vajern till elhissen i min bakdörr. Jag lyckas inte få bort hela dörrpanelen. Nån som vet hur man bär sig åt. Modellen är en E46:a men det kanske inte skiljer sig så mkt. Har fått bort den tygbeklädda delen men det räcker inte för att komma åt hela staget.

MVH Mathias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.