|
|
|
|---|---|
|
När bilen inköptes var batteriet urladdat, kan ha stått länge. men laddade upp det på plats och Körde sen utan problem ett par månader. Tillkopplade neonljus i bagageutrymmet samt i handsfacket , och inte långt efter det började batteriet få mindre ström vid varje motorstart tills det va helt dött. Bytte till nytt batteri då jag trodde det gamla gjort sitt. Kört med det i 2månader och har under den tiden uppvisat samma problem, batteriet har sjunkit i kapacitet med jämna intervaller. Införskaffade då nyligen en sprillans Generator och trodde problemet var löst,, men icke , batteriet som innan generator bytet befann sig på 2 prickar gick ändå ned till den sista pricken på instrumentet nyss. Laddningslampan tänds och slocknar vid motorstart , ser ingen direkt korrision på jordkabelfästet från batteriet. Har inte gjort multimeter kontroll ännu. men. Kan neonljus kopplat direkt på dragna kablar till ordinarie bagageljus/ handsfacks ljus fucka upp något ? Och. En gång vid alla starthjälpförsökt kom minus och plus pol i kontakt och en kortvarig kortslutning skedde kan något ha skadats iomed den händelsen ? vad ? ser inga trasiga säkringar i säkringslådan. Bil 318is -92 E36 import. | |
|
Hmm, är det så att de prickar du syftar på, är de som visas under hastighetsmätaren? I så fall är det din serviceindikator, inget som har med batterispänning att göra. Det försvinner gröna prickar på denna med jämna intervaller för att sedan ange när det är tid för bla oljeservice. Eller har du ett testinstrument med "prickar"? Hur som helst är det fullt normalt att laddningslampan tänds en kort stund vid motorstart, för att sedan slockna efter att startmotorn stannat. Om motorn startmotorn låter normalt, så har du inget problem alls, bara att köra på. Generatorproblem på E36 verkar sällsynt från vad min erfarenhet säger. 6a - för det är du värd |
|
|
så du menar att de grön prickar (5 eller 6 va?) man ser ett kort ögonblick efter att startnyckeln vridits om är service relaterat ?!?! haha ... de va som fan. .. så jag shar slängt 1800 spänn i sjön =D .. nice. Förklara gärna lite mer hur dessa prickisar har med service intervaller att göra =) |
|
|
Ja din automobil fungerar nog alldeles utmärkt vad gäller spänning och laddning. =) Serviceindikatorn är ett påfund som följt med Bmw sedan sent 70-tal. (vet ej exagt när det kom) Tanken är att folk ska ta bättre hand om sina fordon, genom att sköta service enligt intervallen. Hur som helst: Som grund har du typ 5 gröna prickar, dessa försvinner allt eftersom din körsträcka ökar. När alla är borta, tänds en gul som indikerar att det är dags för att "boka service". När den röda tänds, visas också "inspection", med tanke att nu skall oljeservice utföras. Detaljer om detta hittar du i instruktionsboken. (om du har någon) En annan symbol som visas vartannat år, är en liten klocka. Den anger att bromsvätskan bör bytas. Efter gjord service på verkstad har du givetvis alla gröna lampor igen. Skulle du serva själv, kan du få indikatorn nollad genom att åka till Bmw med en påse bullar. Alternativt köp ett eget verktyg för detta, typ 500 spänn på börsen. Eller gör som jag och många med mig, använd detta mektips: följ anvisningarna för att nolla med en liten kabelbit. Länk Var dock försiktig så att du INTE tar fel stift, de närliggande stiften tycker inte om att bli kortslutna. Tänk på att sök-funktionen på detta forum är en källa, guld värd, med massor av kunskap men tyvärr även en del felaktigheter skrivet. Men är man kritisk så ser man snart vilka författare man kan lita på. (Johan B, Hasso, Jesperado, Anders S, folke + en hel hög till med kunnigt folk...) Lycka till =) 6a - för det är du värd |
|
|
Kan ju tillägga att givetvis finns det mer saker att göra på en bil än att byta olja. Servicesystemet på Bmw är uppbyggt runt: Oljeservice Inspection I Inspection II Där då den sistnämnda innefattar flest åtgärder och är mest kostsam att utföra. Detta specificeras noggrannt i serviceboken eller i din Haynes rephandbok. 6a - för det är du värd |
|
| Åter till basproblemet, kolla först om den laddar och batteriets kondition. Jag kopplade en voltmeter över polerna på batteriet och noterade volten med alla strömförbrukare avstängda, helst när bilen stått över natten, sedan startar jag bilen och ser hur långt ner volten sjunker under belastning. Kolla sedan volten när motorn är igång. På min mätte jag upp 12,5V i vila, det sjönk till 10,9V vid start och ger 14,4V med motorn igång. Du borde ligga i närheten om allt står rätt till. Om det gör det kan du koppla en amperemeter i serie med pluskabeln, du tar bort pluspolen och kopplar amperemeterns ena kabel till plus på batteriet och den andra på pluskabeln. När allt är avstängt, innerbelysning mm. skall det i en perfekt värld visa 0,0 på mätaren. Gör det inte det har du någon form av strömförbrukning. På en bil jag haft var det c-låset som tjuvade 0,5A, inte så farligt kanske men efter en två dygn var halva batterikapaciteten borta. Nu har du fått lite att bita i, lycka till! | |
|
ok tack alla =) känner mig lagom blåögd haha. Men grejen var att bilen kom från början med ett kasst batteri.. och dessa prickar verkade ha ett samband med batteri kapaciteten.. det hela bekräftades när jag sedan bytte till nytt batteri. . vipps .. så var alla gröna prickisar fullltaliga igen. Skumt om de måste nollas på verskstaden eller genom annan apparatur vilket jag inte gjorde =) |
|
|
När batteriet är dött, finns det kondensatorer som håller minnet aktivt för serviceindikatorn. Om batteriet är tomt tillräckligt länge, töms även dessa vilket orsakar att indikatorn troligtvis "nollas". Det är min teori. =) 6a - för det är du värd |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.