|
|
|
|---|---|
|
Hej! 1. Min fläkt till motorn startar inte utan jag har satt en knapp till den istället, men nu har jag börjat fundera på om det kan vara sladarna till temperatur kontakterna som sitter fel.. De kan ha blivit omkastade när jag bytte motor i bilen för ett par årsedan...hur skall de sitta? 2. Bilen är svår startad kall, man får köra på startmotorn ett tag sedan trycka ner gasen och släppa upp den igen, då startar den på några cylindrar och efter en liten stund så går den bra. Var ska man börja felsök? 3. Jag bytte ett grenrör på bilen och upptäckte då att avgasreningen var pluggad i det grenrör som jag tog bort men det är det inte i det grenrör jag satte dit. Så nu sitter det ett grenrör med pluggat avgasrening och ett med avgasrening, kan det vara en orsak till varför den är svår startad? 4. Kammremmen byttes för 4000mil sedan det borde egentligen vara dags att byta nu eller? problemet är att jag är PANK och arbetslös så jag har inte råd med en ny just nu, det borde inte vara någon större fara att köra 1000 mil till eller...? Tacksam för svar. Hälsningar LArs --100 hästar mer än morrisen-- | |
|
2: Jag skulle börja med kallstartventilen och tempgivarna till den. Men jag är inte speciellt kunnig på insprutning, dock. 3: Knappast troligt. 4: En kamrem ska väl hålla 8-10.000 mil iaf. Om den inte är flera år gammal och har torrsprickor. Kiip Spiiding! |
|
323E21terror |
MotorNord anger bytesintervall på var 4000e mil på deras kamremmar till m20 motorn, medan BMW säger 8000mil. Vad är det för fabrikat på remmen? om du inte vet det så är tipset byt vid 6000mil. farten är min drog |
|
Jag bytte remmen -99 (det var mammas bil innan) den är köpt hos BMW men jag kommer inte ihåg fabrikatet... Lars |
|
|
Jag har varit o tittat lite mer på bilen och hittat en lös kabel.... Den sitter tillsammans med kabeln till kallstarts ventilen(för det är väl den som sitter under insugningröret) Kabeln har en kontakt som liknar temperaturgivaren på termostathusets kontakt! Var skall denna sitta.. den har inte bara losnatt eftersom den var inlindad i isoleringstejp. Lars |
|
|
kontakten du har hittat (grå)? är antagligen till tillsatsluftsliden vissa har vattensyrd andra har el styrd mitt tips är relät till kallstarts ventilen (det silvriga breve soppapumps relät) det ska gå ca 5 sec vid start ta loss det och skaka på det om det rasslar i det får du maila mig !!! h/Andreas |
|
|
Hej! En liten uppddatering! Det rasslade inte om relät! Men jag har upptäckt en annan sak ibland(inte alltid) blir tomgången väldigt hög (2000varv) när man är ute och kör och det känns som bilen gasar av sig själv. Detta har aldrig hänt när jag ståt stilla med bilen då har den en tomgång på ca 800 varv. Sedan så tycker jag att bensin förbrukning är lite hög ca 1.5l/milen. Jag har glömt och säga att när jag tog över bilen efter min mor så hade tändstiften väldigt mycket avlagringar på sig. Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.