|
|
|
|---|---|
mahler |
Under ett par dagar har jag hört ett störande dånande ganska högt ljud från bakvagnen när jag backar ut från parkeringen eller garageuppfarten?? Ljudet hörs inte när man kört bilen en stund och alltså övergående men ändå inget jag hört förrut. Kan det vara bromsarna som fastnat pga kylan ?? Tycker man är lite väl känsligt med tanke på att bilens bromsar är nyservade (ca 1 månad sedan)och dessutom M-testade. Någon som har en idé om vad det kan bero på?? |
|
Har samma fenomen på min 540. Har mig varit tämligen säker på att det är bromsarna som ligger på. Jag anser dock inte att det är något överhängande, utan tänkte smörja upp oken när jag byter till sommardäcken i vår. Skivbromsarna i bak har en tendens att kärva, beroende på att de belastas i betydligt mindre grad än frambromsarna. Ett botemedel är att ibland bromsa hårdare än vanligt för att på så sätt få kolvarna och glidoken att röra sig. |
|
mahler |
Hmmm ! Det låter ju onekligen som vi har samma bekymmer. Frågan är bara om jag skall låta det bero eller begära att bilhandlaren smörjer upp oken till mig. Känns faktiskt lite irriterande med tanke på att inspektion 1 är gjord nyligen. Det som bekymrar mig ochså är det att bilhandlaren själv har utfört servicen och jag har inget verkstadskvitto på exakt vad man konkret har gjort på servicen. Jag har bara en stämpel i serviceboken. Vad tror du???? |
|
Mahler ! Du kan ju alltid ringa och höra med din bilhandlare om det ingår att motionera kolven samt smörja upp glidoken vid den bromsservise du beställt. Svarar verkstaden då att det ingår, är det bara att åka in med bilen och säga att det kärvar trots genomgång. Min erfarenhet är dock att har man tid, plats och kunskap, gör man arbeten som ovanstående och liknande bäst själv, så vet man att det blir riktigt gjort. Lycka till !!! |
|
| Hör samma missljud på min bil vid backning om bilen stått ett tag, > 1 dygn. Måste bero på bakbromsarna som tidgare nämnt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.