|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kalle, kolla hjullagret! Jag har också haft samma vibrationer som du beskriver och nu vet jag troligen vad det är. Ett hjullager har skurit. Ska byta detta nästa vecka. Ska återkomma med rapport. // Anders |
|
|
Anders, Får hoppas att du också får ordning på dina vibrationer. Har du samma symptom som jag, det vill säga att det upphör vid inbromsning osv? Tar även hjullagret mer stryk av att köra med 17" fälgar? Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
OK, fjädrarna o dämparna är bytta, då kan man utesluta det. Hjullagren kollades säkert vid fjäder/dämpar bytet. När ett hjullager är slut brukar det vina rätt mycket och det kan bli oljud vid svängar, har inte hört att hjullager kan orsaka vibrationer men det är möjligt. Är P-ändar o styrstag kollade? Hjälpstyrarmen? Annars måste det bero på hjulen på något sätt. /Per |
|
|
Kalle, har du möjlighet att "testa" dina hjul på en annan bil? Dvs. lägga över dina 17":are till en bil som inte vibrerar i vanliga fall, helst en bil som har samma inpressning och däckdimension. Om den bilen då plötsligt får vibrationer, finns säkert problemet i fälg/däck! Däcken kan som sagt vara orunda eller ha förhårdningar i stommen utan att det märks när man balanserar dem. T ex. kan hjulen varit inne i en torkbur i samband med en lackering....då kan de fått plattor som inte går bort. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vibrationer av dåligt hjullager får man om det verkligen är slut. Fick det på min gamla 325 E30. Ja, Kalle om jag bromsar hårt försvinner vibrationerna. Om jag smyger på bromsen när jag bromsar mig igenom registret 105-90m/h så får jag vibbarna igen. Bilen är helt ballanserad och har fått 4-hjulsinställning. // Anders |
|
|
Uppdatering igen! Nu är även hjulsinställning utförd, och värdena var i princip perfekta. Han som gjorde inställningen tyckte att jag skulle prova att balansera om framdäcken för att se om det hjälpte. Låt gå tänkte jag, firman som balanserade hjulen sist litar jag ändå inte allt för mycket på. Och nog visade det sig att hjulen INTE var riktigt balanserade! Tack till GT Däck i kävlinge som gjorde ett kanonjobb till mycket bra pris! MEN!!! Vibrationerna är inte helt borta, det skakar fortfarande när jag kommer upp runt 150 km/h. Kan det vara Stabilisatorstagen som behövs bytas? Kan hjullagren verkligen vara helt slut utan att de gör ett ljud ifrån sig? Vi får se hur det går för Anders :-)) Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Kalle får man verkligen köra sååå fort ? ;) Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Stefan, På en bana och på delar av Autobahn får man............. :) Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Dåliga hjullager borde du känna om du hissar upp bilen och rycker i hjulet. Är däcken nya? Märke och modell? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Följande däck sitter på bilen: Vänster bak: Pirelli P700. Gammalt(enl. uppgift från 1989), troligen rätt sunkigt, men bra mönsterdjup. Höger bak: Continental (namn okänt), gammalt och, men har inte rullat en meter mer än de cirka 100 mil jag kört. Fram sitter det Michellin Pilot sport från 2001 med bra mönsterdjup. Inga av däcken är snedslitna eller liknande. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Hmm, det är inte omöjligt att ett eller flera av däcken har förhårdingar i stommen. Det syns inte vid balansering eller kontroll av rundhet. Tyvärr är det inte många däckverkstäder i Sverige som har utrustning som kan mäta om däcken orsakar tryckskillnader pga olika hårdhet i olika delar av stommen... Var en tråd om detta för inte så länge sedan. Har du möjlighet att testa dina fälgar på någon bekants bil? Då märker du ju om vibrationerna följer med till den bilen... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, Det är min tanke, alltså att prova fälgarna på någon annan E34 och se om vibrationerna följer med. Det får bli första steget innan jag fortsätter byta ut grejor :p Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Kalle! min f.d 525iA 24V vibrerade på exakt samma vis som du beskriver i det första inlägget. Vibrationerna försvann helt och håller efter byte av kardanaxel. BMW CS #5139 |
|
|
Hej J.L! Det lät ju lovande...inte :-) Verkar det inte lite konstigt att kardanaxeln skulle börja vibrera för att jag monterat 17" Fälgar? Nu har jag ju dessutom eliminerat största delen av vibrationerna genom att byta diverse saker. Njae, jag är nog mer inne på Johans spår att något av däcken är kassa men man vet ju förstås aldrig. Tack för ditt tips! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Kalle Att däcken är gamla indikerar att de orsakar vibbar. Jag hade ju samma problem som du efter exakt samma hjulbyte, M5 fälg. Fälgarna är kända för att vara mkt bra och om man inte hade vibbar innan är däcken nog dåliga på ett eller annat sätt. Mitt ena däck var som jag sa av i själva kanten som ligger mot fälgen, men det syntes inte utanpå. Jag tror dina bakdäck är dåliga. Det är ju också all anledning att ha bra och nya däck om man tänkt att åka fort ("på delar av A-bahn och bana"). Bra fälgar skall ha bra däck. Jag köpte på däckonline Dunlop sport 2000 för 1200 stycket, mkt bra däck för en bra peng, väl värt pengarna. Matthias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.