AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.618

Vibrationer framifrån, E34 525iA Vad bör man byta först?

Sida 1 av 2
Hej Panelen!

Efter att ha monterat mina nyinköpta fälgar (Original M System 1- fälg, som satt på E34 M5 3,6) med 245/45/17- däck så har jag fått vibrationer i framvagnen från 90 km/h och uppåt.

Vibrationerna fanns INTE när jag hade mina 205/60/15 (också på originalfälg). Har sökt och funnit en del bra trådar, men ingen som helt och hållet besvarar mina problem.

* Han jag köpte fälgarna av garanterade mig att fälgarna var runda. Jag finner ingen anledning att misstro honom - en seriös kille.

* Hjulen är balanserade. Fram sitter Michellin Pilot Sport- däck i bra skick. Ej snedslitna. Enligt däckfirman så var däcken inte ovala. Vi får alltså förutsätta att däcken och fälgarna är i sin ordning.

* Vibrationerna är som värst mellan 90-100 km/h, för att sedan bli lite bättre mellan 110-130 km/h, och därefter värre igen. Under 85 km/h känns ingenting

* Vibrationen är oberoende av om jag ger gas eller bara "rullar". Dessutom känns det i ratten, inte i stolen - vilket borde innebära att man kan utesluta hardyskiva/stödlager till kardanen.

* Vibrationerna är "pulserande"...det vibrerar inte hela tiden, utan så att säga varannan sekund: brr....brr....brr....brr.

* Vid kraftig inbromsning så upplever jag att vibrationerna upphör, eller åtminstone minskar rejält! Det är alltså BÄTTRE när jag bromsar, vilket borde utesluta skeva bromsskivor/kärvande ok.

Vad ska jag börja med att byta ut? Casterstagen? Någon bussning? Stabilisatorstagen? Något på följande sida?: Länk

Tackar på förhand!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
in
438
inkognito
E34 535-92
Kan inte vara nåt lager fram om det blir som ett sånt ljud som går o kommer ?

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Hej Stefan och tack för ditt svar!

Det låter inte helt omöjligt, men samtidigt tycker jag att det verkar konstigt att bilen skulle vibrera så mycket för att något lager (hjullager?) är defekt. Min skriftliga illustration här ovan "brrr....brr..." är alltså inte ett ljud som brummar, utan ett försök att visa hur vibrationerna kommer och går. Flummigt, jag vet, men hoppas att Ni förstår. När det är som värst, runt 90-100, så är det inte pulserande, utan då skakar det hela tiden.

Mvh,
Kalle
_____
mange540
Sök på casterstag....
Min blev bättre efter byte av casterstagen och sen helt perfekt efter fjäder och stötdämparbyte.
Mange540,

Har sökt på casterstag, och det verkar som sagt sannolikt att det skulle vara dessa.

Hade du samma symptom som jag? Att vibrationerna upphörde vid kraftig inbromsning etc?

Mvh,
Kalle
_____
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tror på däcken. Kalle, vad är det för dim. bak? Har du möjlighet att skifta bak/fram däck o testa? Det borde inte vara Casterstagen, eftersom vibrationerna inte fanns med original hjulen.

/Per
Per,

Jag kör 225/45/17 runt om. Har provat att rotera däcken utan lycka. Har även bytt framdäcken till de Michellin som sitter där nu - blev lite bättre men inte bra. Får väl slänga på 15":arna igen och prova :(

Mvh,
Kalle
_____
Om det vore fel på däcken/hjulen så borde väl vibrationerna snarast bli VÄRRE vid kraftig inbromsning, och inte lindrigare som i mitt fall? (Jobbigt att byta hjul, så jag slipper helst :DD)

Mvh,
Kalle
_____
em
339
emhå
525i -88
Eftersom dina nya däck är 40 mm bredare och garanterat breddar mer utåt än dina gamla (osäker) förstärks även alla krafter som arbetar för att få med din bil dit däcken vill ganska rejält. Alltså känns vibrationer som inte fanns förr mycket tydligare... Jag hade nog börjat med att kolla hjälpstyrarmens bussning (billigast) och sedan koncentrerat mig på casterstagen då dessa får dra det tyngsta lasset... M.V.H Magnus.
mange540
Är nästan säker på casterstagen, är dom glappa så kommer det helt bli värre när du byter till bredare hjul.

På min kom vibbarna vid ca 90 som sen nästan försvann vid 120+

Som du vet så kan det va svårt att känna glappet i bussningen (casterstaget) oftast ser man hur illa den är först när man tagit bort den. Prova om du känner ngt genom att vrida ratten lite och sen ruskar du framhjulet fram och tillbaka (i färdriktningen alltså).

Lycka till!
Lutar åt att byta casterstagen då :-) Tack för hjälpen killar!

Nu undrar jag bara om någon kan skriva ned vilket av stagen på länken Länk som är Casterstaget?

Om det inte finns med där så tar jag gärna ett originalnummer!

Mvh,
Kalle
_____
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är nummer sju på bilden...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är nummer 7 som Jeppe skriver. Men du behöver troligen inte byta hela staget, utan det räcker nog med att byta bussningen (nr 8 på bilden.) Passa på att sätta i en kraftigare bussning på samma gång från E32 750.
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Har nästan exakt samma fenomen, med undantag av att mitt försvinner över 110 o kommer ej tillbaka!
Berätta vad du hittar/hittat o gjort!
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Känner inte heller något med mina vinterhjul, men sommar som är 255/40-17 bak & 235/45-17 fram kommer det direkt!
Sliter inte breda hjul/däck mer på att vad hjulupphängning heter??
Nu står bilen på verkstaden, och det som ska bytas är:

* Casterstag samt bussningar, både vänster och höger.
* Stötdämpare och fjädrar runt om (till SACHS Performance väghållningssats)
* Fjäderbenslagringar fram

Om inte vibrationerna slutar efter detta så blir jag skogstokig :)

Återkommer med rapport ikväll!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej Kalle

Köpte för en tid sedan m5 3.8 fälgar av samma person som du.
Jag hade inga vibbar innan med 225/60/15 men fick rätt mycket efter byte. Däcken verkade dock inte helt ok så jag bytte runt om till bra saker. Däckgubben såg då att en fälg var inte helt rund, vilket dock enligt honom inte skulle ge vibbar eftersom det inte märktes i mitten. Alla vibbar har också upphört och det är nästan bätttre än med org. hjulen. Mina casterstag var bytta innan så den källan var det inte. Så kolla om däcken/hjulen ger vibbar på en annan bil först. (Ett av mina däck var sprucket, men det syntes inte utanpå!)

Casterstagsbyte är ju aldrig fel, hoppas dessa löser problemen. Men om ET-värdet är detsamma borde väl inte bredare däck ge annan upplevelse av stagen?

Matthias

Tyvärr hjälpte det inte helt att byta casterstag, dämpare och fjäderbenslagringar. Vibrationerna vid 90-110 blev mindre, men det vibrerar fortfarande likadant när man kör över 150 km/h.

Jag får väl helt enkelt se över däcken och fälgarna, snyft. Ser ännu mer pengar segla iväg framför ögonen, men vad gör man inte för sin älskade bil :))

Mvh,
Kalle
_____
En BMW är alltid värd att kostas på. Och med tanke på hur otroligt fin och välhållen och lågmilad den E34:an är, så är den värd att kostas på!
Mina kalkyler på vad jag ska kosta på 325:an säger mig redan att jag är dum i huvudet ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kalle, jag lyckades få bukt med några av vibrationerna som jag haft på min 525i -90. Jag ringde Novation o beställde nya fjädrar runtom. Passade samtidigt på att beställa Sportfjädrar, något hårdare o något kortare. I lördags monterade jag ihop det och jag kan säga att jag fick en helt ny bil. Vad sitter det för fjädrar i din bil samt när byttes dem? Många skippar fjäderbyte och byter bara stötdämparna, men fjädrarna är minst lika viktiga och ska bytas.

/Per
Per,

Bytet utfördes idag (14/9), och som sagt så bytte jag:

* Casterstag samt bussningar, både vänster och höger.
* Stötdämpare och fjädrar runt om
* Fjäderbenslagringar fram

Bussningarna kommer från Boge (original), stagen från Lemförder (original), Stötdämparna (sportdämpare; Performance)från SACHS (original), sänk/sportfjädrar från Eibach (som ingår i SACHS Performance Kit, och således är avstämda till dämparna och till bilen). Fjäderbenslagringarna kommer från SKF.

Mvh,
Kalle
_____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.