AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.352

Köra utan lambda

et
7
etabeta
325i coupé -93
Hej, jag köpte ett avgassystem med rensad kat. och utan lambda. Nu undrar jag om det spelar någon roll med bränsle-tillförseln m.m om man inte har någon lambda. Har inte kört med detta systemet särskilt länge och jag har inte märkt någon större skillnad. Surplar bilen i sig för mycket soppa på låga varv om jag inte har någon lambda? Kan någonting komma till skada överhuvudtaget?

Tack på förhand / Rikard
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Funderar lite på detta oxå, pga av att jag ska testa felsöka lambdan, genom att koppla ur den och testa hur bilen går.
et
7
etabeta
325i coupé -93
Ok, ge mig gärna ett svar på när du testat detta. Jag tycker iallafall att bilen går mycket bättre och riktigt skön gas-respons nu. Men man kan lura sig på effekten pga att den låter mycket mer och det känns som den är piggare. / Rikard
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det spelar stor roll för motorn om du kopplar bort Lambdasonden. Blir motorn helt utan lambdasignal kommer den att gå i ett nödprogram, detta innebär att du aldrig kör på optimal bränsle/luftblandning och att motorn därmed inte heller går speciellt bra...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Utan lamnda så får inte styrboxen nåt är-värde och vet inte hur den ska styra bränslet. Därefter hoppar den in i ett s.k "nödprogram" och då går bilen dåligt. Alltså går det inte.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Hoppsan, dubbla svar..
Min m20b25 fetar på med bränsle och går inte lika bra utan lambda, jag har kört både med, utan och med en trasig (samma effekt som helt utan) och det var stor skillnad. Den drog minst 1dl/mil mer och var inte heller lika jämn i gången och gick märkbart sämre. Jag tror inte du kan få mer effekt utan då lambdan är en viktig komponent för att bränsle/luftblandningen ska bli optimal.

Det som jag vet kan skadas är just katten men eftersom din är rensad så är inte det ett problem. Jag skulle monterat en lambda på det nya röret (borra ett hål och svetsa på en mutter med samma gänga som lambdan borde gå).

Om du inte märker att bilen går sämre efter att du tagit bort den så kanske du har kört med en trasig ett tag redan. Det borde dock märkas hos bilprovningen eftersom avgasvärdena blir mkt dåliga utan lambda.

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
TobbeBMW
Körde utan lambda i ca 6 mån (katten tog mkt stryk) men motorn gick lika bra som efter att jag satt dit en ny lambda (hur kan detta komma sig) Bilen i fråga är otrimmad förutom ett chip.
Mr
39
Mr-Smali
BMW 320I
Ah motorn går ju att köra utan lambda men den kommer ju dra typ 10 ggr mer bensin samt vara slö som fan. Prova starta o dra loss kontakten för luftmassemätaren så får du uppfattning om hur den kommer gå, den går ju in i nödprogrammet me skitfet bränsleblandning de ska man ej köra för länge med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.