AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.076

seriösa bilköpare...

Sida 2 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Alltså, jag förstår inte! Jag har säkert annonserat 5-6 bilar om året (snitt) under de senaste 5 åren, och det är YTTERST sällan det ringer några av dessa "naiva" budgivare på bilarna. Det spelar ingen roll om jag lägger bilarna här på PowerBörsen, eller om jag lägger dem hos mig själv på bilannonser.se eller hos värsta konkurrenten, blocket.se. När folk ringer, så är det för att köpa bilen, eller för att stälal hyggligt seriösa frågor. Eftersom jag tycker det är lite småroligt att köpa och sälja bil, så går jag nästan och väntar på att stollarna ska ringa och vilja förmedla min bil, så att jag kan få begära hela köpesumman i handpenning, fråga om de vill ha 20 st TRX fälgar i byte om deras brorsa jobbar av skulden i mitt stenbrott och liknande. Men icke, när jag annonserade BiTurbon, så fick jag ETT oseriöst förslag, och två seriösa, varav en köpte bilen. Det oseriösa (som jag bedömde det) var en kille som ville byta in sin Ford Scorpio + 100k. Budet var egentligen inte grisdåligt, men jag anser det smått oseriöst att försöka byta en Scorpio mot en BiTurbo, oavsett hur mycket man lägger emellan. :o)

Har det med annonsernas utformningar att göra? Jag har alltid massivt med information, utrustningslistor och bilder. Meddelar alltid exakt vad jag kan tänka mig för ev. byten och prutmöjligheter. Skrämmer det bort stollarna, eller varför ringer de inte mig? Är jag så otäck??

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag vetefan, själv har jag säkert 90 % oseriösa förslag. idag ringde en kille och bjöd 140' för 528:an, annonspriset är 167'. utan att fråga en enda grej om bilen!
sedan kom ett till mail, en kille ville byta in en 525iT -01 på X5:an. sin bil värderade han till (endast!) 265'! jo, kanske om man hoppar in i en tidsmaskin och åker tillbaks två år.
det som är så trist är att jag funderar en hel del på varför jag ska anstränga mig och vara seriös, när inte köparna är det. man kanske skulle börja tokskruva mätare och sälja vrak till höger och vänster, så får köparna det de uppenbarligen letar efter? skriva "fullutrustad" och "absolut nyskick" på varenda inrökt mätarskruvat krockvrak man tar in.
men besvikelsen går över, bilarna säljs och sedan är det lugn och ro igen. men jag känner att jag börjar tröttna, och säljer mer och mer via vänner och bekanta. bilarna går avsevärt mycket billigare, men det är det faktiskt värt för att undvika oseriösa köpare.

Mvh Johan
Hawar
Jag håller med dig Johan där att man blir trött på dessa oseriösa typer, det spelar ingen roll om man har en väldokumenterad och välskött bil som man lagt ner mycket pengar på att underhålla. Dessa oseriösa ska ändå ringa och lägga skambud utan att ens fråga något, och jämföra med den billigaste bilen på mobile som oftast är "motorschaden"

Hoppas att det går bra med din försäljning till slut i allafall.
Med några få undantag har inte jag heller blivit särskilt hårt drabbad av oseriösa köpare.

Jag hör till den gruppen som upplever att sökandet av den rätta bilen, iordningsställande av eventuella defekter samt säljprocessen är det allra roligaste med ett bilinnehav. Att bara köra omkring problemfritt ger mig ingenting mer än en väldigt kort tid. Dessutom finns det så vansinnnigt mycket trevliga bilar att testa. Därför brukar jag byta bil 2-3 ggr per år och således se till att allt är i ordning ordentligt vid försäljning.

Mina annonser försöker jag göra så utförliga och tilltalande som möjligt och vanligtvis finns inte så mycket att prata med intressenter om eftersom allt redan framgår av annonsen. Kanske avskräcker det oseriöst folk till viss del precis som Petter skriver? Men å andra sidan läser jag med förtjusning annonserna på Johans fina bilar och ändå genererar de 90 % oseriösa intressenter, låter otroligt jobbigt. Stå på dig Johan, jag har en känsla av att du liksom jag och många fler här njuter av att kunna visa upp en fin bil för intressenter. Och de seriösa intressenterna brukar hitta de seriösa objekten enligt min erfarenhet, kanske med lite längre söktid dock.

Mvh

Erik, Bromma
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Visst är det tragiskt med alla dessa bedrövliga bilköpare. Min favorit är annars de anonyma mailen där personen ifråga inte ens presenterar sig. "Du får 115-tusen rakt av om jag får ta bilen." Jaha ... och vem är du då, undrar man i sitt stilla sinne?

På skoj kan jag annars berätta en kul historia från slutet av 80-talet. Då hade jag en 323:a årsmodell 1985 som skulle säljas. Det ringde en kille som var intresserad och vi stämde träff. Det hela slutade med att han under provkörningen körde till någon form av gemensam tomt (där hans "familj" bodde - och vi talar STOR familj: mamma, pappa, 5x bror + 5x syster med tillhörande familjer osv. = mycket folk!). Jag lotsades in i köket där smyckena radades upp. Här skulle det göras affärer! Han fick bilen, jag fick smycken. Under hårda och handgripliga förhandlingar lyckades jag ta mig ut ur byggnaden och iväg med bilen. Efter denna minst sagt dråpliga historia tänker jag mig noga för innan jag bokar in en provkörning ...
Mixtus:

Haha, fy tusan. Det hoppas jag att jag slipper uppleva!

Själv fick jag ett bud på min f.d. 320ik -88 via mail:
" RING MEG xxx-xxxxxx 15.000 TUSEN OK".
Ett ganska bra bud får jag säga. E65 nästa ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
oj, oj, oj vilka berättelser!
Många här har försökt att sälja sin bil via Blocket, har nån av er köpt bil på Blocket?Som köpare försöker man nog alla trix!
/Anders
Sigdarve: jag har då aldrig köpt bil på blocket utan pärlorna hittar jag via bekanta ;) säljer gör jag däremot via blocket :) kan få lite skambud o sånt i bland men sånt skiter jag bara i :D
däremot brorsan har köpt bilar på blocket, visso har de vari lite gds på dom men han har istället fått dom billigt o fixat upp dom

___
Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Satte ut min otroligt fina 328i med M3 paket på både Blocket och Autopower. Det tog 2 månader innan rätt kille dök upp och bestämde sig. Hans beslut tog 5 minuter. Annonsen hade han sett på Blocket. Inget prut utan pengar i nypan. Samm när jag sålde min 325i -95 4 dörr, med 24ooo mil på mätaren. Fullutrustad etc. Fick 72000:- vilket får anses som bra betalt. Samma där. en spekulant och pengar i nypan. Blocket var det forum där han sett annonsen. Visserligen fick jag en hel del lakritstomtar som ville byta med tavlor, höns och annat tjafs.
Men i slutändan kröp de riktiga spekulanterna fram. Det gäller ha is i magen bara och vänta, vänta, vänta....
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej igen!

nu är X5:an såld, så det lönade sig än en gång att ha is i magen. jag fick ett kanonbra inbyte, en 328i E46, som var realistiskt värderad för en gångs skull! plus en superseriös och trevlig köpare, vilket alltid är skönt. så nu slipper jag alla dönickar....

Förresten, angående den 320iT -02 jag blev erbjuden i inbyte som jag nämnde i början av diskussionen; killen tyckte den var värd 275', och den kostar 278.500 kr ny! iofs kostar väl utrustningen 30-40 papp till, men vem betalar listpris för en bil? han lär ju få behålla den....

Mvh Johan
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Det är bra att ha tålamod vid bilförsäljning :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.