AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.078

seriösa bilköpare...

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Måste bara gråta ut lite. Jag har X5:an på annons på Blocket, och man måste bara ifrågasätta hur seriösa köparna är ibland. Många har ringt, med mer eller mindre fantasifulla bytesförslag. Senast ringde en kille med en "fullutrustad" 528iA -97, importerad, 20000 mil. Gissa vad killen ville betala emellan? 150000 kr! Så han värderade sin gamla BMW till 215000 kr! Ibland saknar man bara ord. Eller killen som värderade sin 3 år gamla E46-kombi till 275' kr. Kostar de inte 275' nya? Jag blir bara så ledsen, kan de inte låta bli att höra av sig? tror de att man är helt bränd i huvudet? Ångrar mig bittert att jag skrev ut "ev. byte", men samtidigt får man nog räkna med att ta byte, få har 360' liggande och skräpar....

Mvh Johan
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Går det så går det resonerar de säkert i all sin naivitet. Behåll bilen ännu ett tag och njut av den tills den sjunkit i värde eller fråga din BMW-handlare om du får ställa ut den till salu där eller om de säljer den åt dig.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Det är lika svårt att sälja som köpa en bil.Det värsta investering!!
Det bäst att behålla den ett tag till.Ha inte bråttom att sälja.
Det är en fin bil Du har.

MVH.MICKI Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bytesförslag kan vara krativa...
Men just lite dyrare bilar kan nog få drömmare att drömma lite extra.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Tyvärr finns det fullt av lite väl "naiva" personer där ute. På Blocket är risken ganska stor att råka ut för dem eftersom det är väldigt mycket trafik där.
Det är bara att hoppas på att de rätta köparna snart dyker upp, de andra får man bara garva åt.
Lycka till med försäljningen.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
fick ett till mail nyss, en kille som ville ge 100-120' emellan på en 320iT -01! fantastiskt. De står väl i 160-180', i alla fall sist jag kollade? Annars skulle han minsann köpa från USA, för han visste ju att de var så billiga där. Det tillkom bara lite frakt! Testa frakt + 38 % på inköpspriset, och då ingår ändå inte försäkring....
det är verkligen bara att garva åt det. problemet är att en seriös köpare kanske inte får den behandling den är värd, eftersom de drunknar bland snackpåsarna....

mvh Johan
Tyvärr kommer dessa personer alltid att fortsätta med sanslösa bytesförslag ringa och försöka hota ned priset, erbjuda "förmedling" etc etc. Det kostar så lite att försöka och möjligheten att lyckas är motivation nog att hela tiden försöka driver dem. Skulle vara intressant om andelen pajaser som hör av sig är procentuellt större om man ligger högre i pris eller tvärtom. Min egen lilla erfarenhet är att om man ligger riktigt lågt kan det vara en signal att man är desperat och det ändå ska prutas upp till 40%!

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag måste vara ensam i världen med att luckats sälja min fd 325:a genom Blocket efter en enda samtal på grund av den annonsen!

Bästa bytes förslag jag har fått var gym utrustning värd 85000:-,
jag begärde 45000:- för den aktuella bilen!!!

Mvh Abbe

Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det är som du sa i ditt första inlägg Johan: "få har 360' liggande och skräpar...." Dom som har 360 000 som ligger och skräpar har nog även 600-700 000 som skräpar och köper antagligen hellre en ny bil. En sådan bil är det nog lättast att ställa in hos en seriös bilfirma för kommissionsavtal, firman kan erbjuda finans och byta in en 320iT -01 mot din bil.

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller till viss del med herr gaspedel, men jag är tveksam till att om man ändå har 360 även har 600-700.000. Det är en en ganska stor skillnad. Dels för att det förmodligen finns fler som har 150,000 sparade och därmed 'bara' behöver låna 200.000 för att komma upp i det begärda priset. Att låna summor upp till 200.000 är enkelt idag. Var och varannanbank har i stort sätt bara kravet 18 år, fast inkomst för att låna ut pengar kring dessa summor (ica banken, ikanobanken, ge capital bilfinnans osv). Med återbetalningstider på upp till 10 år så finns det förmodligen betydligt fler som kan skrapa ihop till 350.000 än 700.000 på ett enkelt sätt.

Dock kommer det alltid vara lurigt att sälja bilar i prisklassen, frågan är hur mycket USA import påverkar? Det verkar enklare att sälja en Porsche för 360' än en SUV.

Hur som helst på blocket får man höra ett och annat, det bästa är att speca vilka byten man skulle kunna vara intresserad av.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tja, det har ringt 20 gånger fler på X5:an än på förra M5:an i alla fall. Jag kommer att bli av med bilen, men som vanligt har jag inte bråttom heller. När man har ont om tid görs de sämsta affärerna, både vid köp och försäljning. Så bara jag får ett rinligt bytesförslag så ryker bilen! Och pengar är lustigt nog inte ett problem, 360 papp kan mer än man tror låna upp tex på bostäder som dragit iväg i pris. Men jag ska kolla upp om jag kan ställa in bilen någonstans, det vore kanonenkelt.

mvh Johan
Herr Gaspedal: Det är väldigt stor skillnad att lägga 360" på en bil jämfört med 700". Om du tänker efter lite så håller du säkert med;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att det är enklare att sälja X5an är det nog ingen tvekan om! M5orna är helt iskalla. X5an däremot upplever jag som en bättre bil att sälja eftersom jag tror att gruppen tilltänkta köpare än mer kapitalstarka.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag fick oxo helt orimliga bytesförslag på min 330 cab.

tex 100.000 + 528-97, 80.000 + 323 Coupé -99, 160.000 + BMW 850-91.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Johan (AutoPower):

Jag har en fin E30 med den alldelles speciella M40 motorn... om du vill byta rakt av menar jag... :-)))

Tror dock att sälja via firma är det bästa förslaget de kan ju ordna finanshjälp tex....

4 Cylindrar är 2 är lite!
Hej, mycket intressant tråd.

Vad har ni för övriga erfarenheter av privatförsäljning av lite dyrare bilar? Finns det, givetvis beroende på bilen, fortfarande gott om köpvilliga personer när priset passerar exempelvis 150 000? Blir det trögare vid en viss nivå eller är det helt beroende på objektet? Jag inbillar mig att ett antal bilköpare vill ha garantier eller annan trygghet och därför vänder sig till en firma när priset drar iväg, hur fin bilen i fråga än må vara? Finansiering borde väl alltid gå att lösa bankvägen men garantier blir ju svårare?

Jag själv valde senast att importera en bil, inte BMW men en annan trevlig tysk, med Europgaranti som följer bilen just för att förenkla vid framtida försäljning privat. Onödig merkostnad eller förenklande framöver återstår att se. Även om jag nu skriver i egen sak anser jag dock att ett privatköp där bilen i fråga har garanti måste vara bland de bättre man kan göra, billigare än hos handlare men med garanti.

Mvh

Erik, Bromma
Jag har sålt en "dyr" bil privat och försökt sälja en annan.

Den första var en 330i med sport+komfortpaket och harman/kardon, svensksåld -01:a i superskick (på riktigt) med 3.500 mill på mätaren. Nypris ca 420.000, la ut den för 289.000 våren 2003, hade släppt den för runt 270.000. La samtidigt ut den på blocket.se med samma pris. Efter 4 veckor hade exakt 0 personer hört av sig, på autopower.se hade annonnsen haft flera tusen besökare. Slutade med att jag bytte in den mot en ny Volvo V70, den annonserades ut för 295.000 hos Volvo, efter ca ett halvår såldes den för ca 270.000.

Volvon som jag köte var en mycket bra vinterbil (2.5T AWD) och gick som en klocka, men jag trivdes inte alls med en så stor bil så jag satte ut den på blocket.se efter ett halvår. Första intressenten ringde efter två timmar och bilen var såld efter en vecka, för 290.000.

Min erfarenhet är att det är lätt att sälja dyra Volvo, men svårt att sälja BMW ...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Desto nyare bil desto enklare är den att sälja privat. Jag sålde min Mini Coopers S -04 på bara ett par dagar via blocket och det var en affär i 210.000+. Så länge det finns garantier kvar på bilarna så tjänar man inget på att betala 30.000 extra hos bilfirman.

Importbilar som är 4-5 år gamla för 250.000-> är däremot svårare. Jag tror upp till 230-250.000 är det relativt lätt att sälja en bil privat (förutsatt att det är 'rätt' bil till 'rätt' pris).

BMW är relativt svårsålt, precis som Dali antyder. Oftast beroende på att bilarna är ett par år utan garantier men fortfarande dyra och ofta rullat ganska långt.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag tror att alla bilar är lika lättsålda, det gäller bara att hitta rätt köpare.

Jag vet vad du genomlider Johan (och alla andra). Bilaffärer är ett jvla piss både som säljare och köpare. För mig som köpare är det lika viktigt att säljaren är bra som att köparen är bra när man säljer och det kryllar av säljare som man får noll förtroende för.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Har haft ett antal fordon ute på Blocket genom åren, och tyvärr är det hemskt mycket staket men lite trädgård =/ Fick ca 60 mail på en bil och det var 2st som kikade på den. Skriver varje gång "endast seriösa" men det hjälper föga.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Min m coupe såldes på ca en vecka, för utsatt pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.