AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
5.243

Neon lysen lagligt eller inte?

Sida 2 av 2
m3_kosova
Sveriges lagar suger som fannnnnnnn när det gäller styling

Mitrovica Po Qka Mendove
Kan man tycka. Fast mycket är samma inom de flesta länder inom EU.

FP
kr
80
kruz_power
318I - 88
ja, det är lagligt.
Om du hade tänkt att ha det under bilen så är det lagligt så länge man inte ser källan. det vill säga röret.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
vet ju inte vad man ska tro på man har ju hört så många olika saker om just neon..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det bästa är att läsa i lagboken eller fråga någon som verkligen vet vad han/hon pratar om, det sämsta man kan göra är att lyssna på gamla skrönor eller regler som folk själv hittar på, exempelvis som inlägget från "kruz_power" ovan...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Många som jag känner säger att neonljus är tillåtet i trafiken enbart om det är grön, gul, m.m färger som inte har utrycklingfordon med att göra allstå poliser, brandsbil, ambulans och vägarbetare osv.

Många var också osäker när man får ha den påslagen allstå när man kör i trafiken eller när bilen står stilla som på parkering osv.

Så jag bestämde mig att maila till vägverket och få ett korrekt svar.
Tyvärr fick jag inte precis tyldigt svar från vägverket, egentligen regler&lagar brukar bildas på grund av det har hänt något.

Att köra en kromad bil reflexmässigt är tillåtet i trafiken eftersom det har inte hänt något och annars skulle det vara helt förbud om det har hänt något i trafiken.

- - - - - - - - - -

Hej!

Jag fick funderingar när jag såg bilar med neonljus som lyser under bilar
ute i trafiken.

Har ni redan lagar & regler angående neonljus som lyser under bil i
trafiken?
Vilka neonfärg är det förbud i trafiken?
Gäller det alla kommuner?
Om det är förbud så undrar jag om det är tillåtet att ha neonljus
påslagen när bilen står stilla?
Om det är totalförbud vill jag gärna veta varför.

Det kan vara bra att ha neonljus som lyser under bilen eftersom
dom syns då tyldigt i trafiken men samtidigt kan det kanske påverka
trafikfara men av någon anledning skulle jag vilja veta om det har hänt
något i trafiken samband med neonljus?

Tack förhand
MvH
Micke S

- - - - - - - - - -

Svar från Vägverket:

Hej Micke !!!

Enligt kap 21 § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22) får
fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns
angivna i dessa föreskrifter eller andra av Vägverket utfärdade
föreskrifter. Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt
installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller
EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (neonljus och lysrör)
inte är reglerade i dessa föreskrifter som tillåtet ljus, är de
förbjudna, oavsett färg, hur ljusstarka de är och hur de är monterade. Dessutom
betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan
medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning.

Med vänlig hälsning

Lars Rask / Vägverket

- - - - - - - - - -
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tycker svaret är tydligt: Det är förbjudet

"Dessutom
betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan
medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning"

Det tolkar jag som att man bör vara mycket försiktig med vad man monterar inne i bilen också, alltså inga dioder eller sådant oavsett om de inte bländar eller ej, så länge de kan anses som "störande reflexer" är de olagliga.

...ja tänk på det alla ni med julgranar och ljusstakar i rutorna! ;-)
(Dock inget jag irriterar mig på, bara dessa diodrar som en del försöker montera i rutorna och i fronten)

/Hammar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svaret från vägverket är ju solklart!
Det är förbjudet med alla typer av dekorationsljus (t ex neonljus eller lysdioder) eftersom det uttryckligen inte är tillåtet!

Alla påståenden om att det är tillåtet bara de är släckta eller man inte ser ljuskällan direkt, är rena önsketänkanden...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Solklart svar från Vägverket, det enda sättet att förtydliga det är en bild på en bil med neonljus och ett kryss över, då förstår till och med dagisbarn...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Nån som vet vad som händer om man blir stoppad för att man har neon? hur mkt får man i böter? vad händer egentligen

min---> Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Link2004: Det här stycket förstod jag inte

"Att köra en kromad bil reflexmässigt är tillåtet i trafiken eftersom det har inte hänt något och annars skulle det vara helt förbud om det har hänt något i trafiken."

Menar du att styling i olika former skulle vara lagliga så länge det inte har hänt några olyckor på grund av det eller?
Det finns ju ett par helblanka bilmodeller minst, en relativt ny Jagga bl.a. men de kanske inte är inreggade i trafik, bara utställningsbilar? Fanns en fullsize turistbuss tidigare (Sven Flygare) i helpolerad aluminium, den var garanterat i trafik eftersom jag själv åkt Sverige-Italien t.o.r. med denna en gång i tiden.
Vad som menas är nog att vissa former av förbud och regler tillkommer först efter olyckor eller tillbud. Lagar och förordningar är inga solklara enkla texter precis...
I fallet med icke godkända och e-märkta belysningar, speglar, vingar osv och färgade lysrör i synnerhet så är reglerna solklara. Detta har varit uppe så många gånger nu på forumet så man kan verkligen undra om det undgått någon? Helt OK med nytillkomna läsare men använd gärna sökfunktionerna, nya skrönor och upprepning av gamla behövs verkligen inte.

FP
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Det må vara olagligt, men det är mycket som är olagligt...
Frågan är hur mycket dom orkar bry sej om nån står på en parkeringsplats å har lite neon under bilen?

Man kanske skulle montera ett stroboskop underbilen, borde ju se lite flashigt ut när man burnar =)

Mvh Micke
Visst, gör du så, verkar seriöst...) Frågan är om detta och liknande hjälper eller stjälper angående flera eller färre lagar?
Polisen har en underlig förmåga att bry sig om dylika lampor mm trots att de har enormt knappa resurser totalt sett.

FP
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jo, jag vet att reglerna är klara på den punkten, och jag försökte inte ifrågasätta det på något sätt.

Jag undrade bara vad link2004 menade med det stycket, det lät som om han trodde att det skulle vara lagligt så länge inga olyckor skett.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
folke: Det är nog lättare för polisen att se om de har olagliga lampr, lite svårt att missa. ;-)

/Hammar
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Vad får man för nån följd om polisen stoppar en med neon påslaget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.