|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har hört att det är olagligt av vissa och lagligt av andra vilket är det rätta??? | |
|
sök i ämnet, läs jesperados inlägg för han har jämt rätt i vad som är tillåtet eller inte ___ Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk |
|
| Lagligt när bilen står stilla. Men man får inte ha det tänt när bilen rullar. Tror det är så. | |
|
BMW Lover OK, så jag /får/ stanna i väggrenen och blinka med mitt blåa neon? Är det inte lika bra att jag kör en blå saftblandare - det borde ju vara /tillåtet/? |
|
|
Blått är mig veterligen reserverat för utryckningsfordon. Sök efter tidigare inlägg, frågan har varit upp och blivit besvarad en mängd gånger. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Eller ring till polisen o fråga. | |
|
en sökning ger bla denna tråden. Länk // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Det är olagligt att ha Neon monterat på bilens utsida.... sen spelar det inte ngn roll om de är tända eller släkta eller om bilen kör eller står still... Man får däremot ha Neon inne i bilen om bilen står still eller om den används på ett sådant sätt att det inte stör andra trafikanter. Vad gäller ljus på bil har VV gjort så att man har en lista med vad som är tillåtet och allt annat är förbjudet.. *logiskt* :-) 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
I bilen får det ju inte leva rövarn alldeles för mycket, som Mugge nämner, och det är just vad en stämningsfull julgran kan göra. Morsan kör med en julgran-till-cugguttaget i sin gamla tank (Merca 250D W124, typ "plogbil") och blir stoppad två gånger på jättelite tid. Båda gångerna var det inte uppskattat med julgransljus i kupén, men det var bara att rycka uttaget så var det färdigt! =) |
|
| Om man har neon lysen när man ska besiktiga bilen vad säger besiktningsmännen om det??? | |
|
Förutsatt att det inte lyser vid besiktningstillfället, troligtvis ingenting. Men det finns utrymme att gå utanför kontrollplanen och anmärka på det, så möjligheten finns att bilen blir underkänd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
I lagboken står det om olika färger bilar får ha, läste den det står ingeting om grön färg med tanke på grönt neon, stod inte det minsta om grön färg, bara om gult vitt blått o rött |
|
|
der_meister_: Bäst att du läser på igen! I Länk 21 kap 9 § finns följande att hitta: -- Installation 9 § Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. -- Alltså får man inte ha någon annan belysning monterad än den som nämns i där. Ska man monterara arbetsbelysning, måste den lysa vitt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| inne i bilen då? Får man montera neonljus inne i kupen? Kan vara fint. | |
|
Möjligtvis om det lyser svagt typ som instrumentbelysningen osv, inte om det lyser synligt ut genom rutorna. Glöm ilskna lysdioder i rutan eller porrbelysning i kupén. FP |
|
|
Men det står ju nåt om 25 meter att annan belysning inte får lysa upp. det är ju som att läsa en gåta som att kolla i lagboken, det som inte är skrvit i lagen gäller,, |
|
|
Neonljus inne i kupen borde gå om det är som folke säger, alltså att det inte lyser upp hela bilen (så det kan störa andra). Jag tror att man kan sätta ett par rör under stolarna t ex. så det ger ett svagt sken vid/mot fötterna/golvet, men inte t ex. i taket eller så. Har sett en del med lysdioder i rutan och det är minst sagt irriterande att se när det är mörkt eftersom det bländar ganska bra. /Hammar |
|
|
Inte ovanligt på både lastbilar och personbilar, trots att de inte tillhör nåt Tivoli..)) Bländar gör de ju inte precis men de är en fara pga att drar till sig blicken, i synnerhet de högintensiva blå lysdioderna. FP |
|
|
taxi bilarna har olika färger på taket, allt fint drar rill sig uppmärksamhet, en fin bil borde vara förbjudet den drar till sig många blickar |
|
|
der_meister: :) --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
chrille den svarta här med :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.