AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.582

Servicebok, mer värdefull än alla kvitton?

Sida 1 av 2
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
hej! det här med servicebok igen..... är en servicebok allt av att lita på egentligen?? man kan ju fixa falska stämplar ändå.... jag själv servar bilen själv. dokumenterar det och sparar alla kvitton, till minsta detalj som en skruv e.x. och alla reparationer görs på BMW verkstad.... är min bil mindre värd för det?? Förrutom kan jag säga att min bil e i ytterst fint skick om man gämför med många andra.... funderar på och sälja den, men tänker inte skänka bort den "billigt" bara för jag inte har servat den på aukt: BMW verkstad.... Vad har ni andra för inlägg/komentarer?!

Smaken e som baken(ibland äcklig!)
Jag anser att serviceboken har dels ett värde för att det ÄR en värdehandling, och dels för att den visar om bilen är skött som den ska. Givetvis förekommer fusk men det gäller ju att vara vaksam, är det aukt så är det ju inga tvivel.
Om servicebok helt saknas, måste det finnas kvitton som styrker alla väsentliga reparationer. Annars är bilen ointressant för min del. Ett ytterligare skäl är att bilen blir svårare att sälja, det går inte att förneka.
Sen är det klart att en bil med fullstämplad servicebok känns mer komplett, tycker jag. Om ägaren slarvat bort serviceboken så får inte jag ett direkt intryck av att ägaren är en pedantisk person.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
ok, men min bok e stämplad från förre ägaren i tyskland, men där finns inga kvitton, bara stämplar från bmw verkstad. Jag släv vill byta olja,filter,tändstift, för att jag litar mer på mig själv än verkstan... Dessutom ligger jag långt före serviceintervallerna, om man ska gå efter boken.... som sagt alla kvitton finns.. men betyder dom inget?? jag köper endast kvalitetsvaror till min bil...
st
103
starkfredrik
525i Touring M -04 E39
servicebok på äldre bilar är bara fjanteri
det är bara töntar som går efter serviceböcker det är
väll ingen som vet om det är fifell med böckerna.
jag går då inte efter det...............
Jag är tyvärr en "tönt" - inte lika cool som "Starkfredrik", och håller alltså med Olof.

Boken är en värdehandling som bör finnas. Om det sedan fattas någon stämpel som är "ersatt" med ett kvitto på service tycker jag inte är något problem. Huvudsaken är att det finns någon form av dokumentation på servicen/reparationen. Det bästa är förstås om man BÅDE har en fullstämplad servicebok OCH kvitton på alla reparationer.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Håller med Kalle!!!
Instämmer med "Kalle"

MVH Jimmy
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Eftersom serviceboken är en väsentlig del av bilen. Så tycker jag det visar på oaktsamhet om man super bort den. Vem vet då hur aktsamt bilen är skött?!

Bara för att man själv inte sätter värde på serviceboken finns det ju efterföljande ägare som värdesätter en servicebok. Det bör man ju tänka på!

När jag köpte min så var serviceboken ifylld med 35 stämplar nånting. Det tycker åtminstone jag känns gott för själen!

BM
9
BMW_bruden
320 ik -88
så ni menar alltså att man, även om man är kapabel att göra service och reparationer själv, ska lägga extra pengar på att få en stämpel.
nog förstår jag att för en som inte är så "haj" själv så är det helt klart värdefullt med en servicebok.
men för någon som kan en del så kan det ju vara mycket värdefullt att ha en god dokumentering själv. utan stämplar.
det är att dra det lite väl långt att säga att en bil är värdelös utan sina stämplar...!
eller?

Ingen har sagt att en bil är _värdelös_ utan sina stämplar.
Den kan vara värd lika mycket _för Dig_, men kanske inte för en skeptisk potensiell köpare.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag resonerar så här, ska man verkligen låta bli köpa en 10, 12 år gammal bil pga den saknar servicebok eller fullständig s-bok? på såpass gamla bilar skulle jag främst kolla på skicket sen om det finns S-bok fullständi eller ej skulle kännas som bonus.

Däremot är det nyare bilar säg 5,6,7 år gamla då vill man helst har S-bok och diverse kvitton.

Med andra ord, jag håller med "starkfredrik" förutom det där med "tönt"-grejen.:)

------
Länk
Länk
Ju äldre bilen blir, ju mer tappar serviceboken sin betydelse. Ska du köpa en 10 år gammal bil så kan skicket säga hur den är skött.
Tux Thunderbird
Jag skulle vilja säga att bilens värde inte nödvändigtvis påverkas, men att marknaden sannolikt blir mindre. Grovt generaliserat naturligtvis.

En erfaren bilentusiast litar nog mer på egen besiktning och servicekvitton än 6-7 år gamla stämplar i serviceboken. Samtidigt så blir de nog generellt sett noggrannare i sin koll om serviceboken saknas helt. Men som sagt.

En oerfaren person får en trygghetskänsla av att serviceboken är i ordning. Har de flera objekt att välja mellan (och som marknaden ser ut idag ...) så väljer de nog hellre den med fullständig servicebok. Alltså blir marknaden mindre, och priset ev i slutändan lägre.

Ett som jag tycker bra sätt att motverka brister i servicebok, är att göra ett M-test, och åtgärda ev brister. Testprotokollet + ev kvitton ger en bra bild av bilens skick idag. Kan man sedan komplettera med servicebok (åtminstone för tysklandsdelen) och servicekvitton så räcker det långt. En nyligen M-testad bil borde få betydligt större intresse från seriösa spekulanter, så resonerade iaf jag när jag var på jakt efter bil för ett par månader sedan.

Lycka till med ev försäljning

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
Alla människor (inklusive "töntar") som klarar av att ringa ett telefonsamtal kan enkelt verifiera en servicebok som falsk eller ej.

Så att därför avfärda betydelsen av s-bok pga att det finns så många fifflade anser jag vara ytterst töntigt :-)
Det är väl i så fall precis lika enkelt att fixa ihop en bunte kvitton...

Naturligtvis behöver inte en fullstämplad servicebok innebära 100% korrekt skötsel, men det ger ändå en viss indikation på att föregående ägare brytt sig om bilen och bekostat den med auktoriserad service.

Håller med om att ett nyligen gjort M-test är ett bra komplement till en bil utan servicebok, men det ger samtidigt ingen garanti på att bilen inte är skruvad.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tux Thunderbird
Nej, 100% garanti på ej skruvad bil kan man i dagsläget tragiskt nog aldrig få. Man kan bara bemöda sig att komma så nära 100% som möjligt.

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
För mig är serviceboken värdefull, bara för att hålla reda på servicen. Stämpelhysterin har jag svårt att förstå, jag blir inte skrämd av en servicebok där ägaren har noterat vid vilka miltal de olika servicarna är gjorda om det finns kvitton på materialet.
Någon som däremot struntar helt i serviceboken och skiter i om den försvinner skulle jag nog inte ens köpa tändstickor av, helt sanslöst oansvarigt att slarva bort serviceboken och sedan bara rycka på axlarna.

/Fredrik
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag tycker att du har helt rätt faktiskt.jag kör samma stuk som du.

Lämnar aldrig in min bil till en (aukt. bmw verkstad) som vill ha 3000:- för att byta olja+filter samt en fin stämpel.

Skulle känna mig väldigt blåst.

Byta olja, filter, luftfilter, tändstift, lampor, byte av kylarvätska, bromsvätska mm fixar jag antingen själv eller hos en bilverkstad som tar betalt uatn att överdriva men jag köper allting från bmw o det är original delar samt att jag sparar alla kvitton på det.
sen fyller jag själv i serviceboken vad som är gjort , när mm

Så dem som tycker att de inte känns seriöst eller ngt kan fortsätta tycka de eller fortsätta lämna in sina bilar för service hos bmw som kan maska dem på pengar...
Men dem som gör som jag kan fortsätta vårda sina pärlor med sina egna händer :-)

OBS! Har en mkt fräsch bmw 320 svensksåld 01:a inte en enda damkorn, repa, skada mm på bilen varken inne elller ute :-) vårdar den som mitt eget barn :-)

vet ni varför jag tog upp det jo för att en skönhet är en skönhet även utan stämplar på sin bibel....

BMW M-POWER
beror ju helt o hållet på åldern på bilen..
betalar ju inte mer pengar för en bil från 94-95 bara för att han har en servicebok..

sv.sålda/importerade bilar utan serviceböcker kan lika väl rulla på mkt bättre än de med, fylla olja, byta tändstift m.m kan nog de flesta som har bila göra själva..

däremot personligen om jag skulle leta ny bil från runt 00-03 så kan ju serviceboken va kul att kolla i..
att kolla upp en massa tyska företag på en imp bil bara för att kontrollera service uppgifter och stämma av mätaren känns ju bara patetiskt..

finns bättre saker att göra..

som föregående skrivare skrev så är s-bok bara en trygghetskänsla för de som inte kan se på bilen vilket skick den är i..samt så på en bil som är runt 8-10år gammal så ser man väl hur den är skött och då spelar inte den där boken någon roll..

har dessutom kollat runt lite på bilhandlarna vad dom skulle ta för en bil i inbyte, en från 96..man får inge mer om du har service bok eller inte..de räcker för den kunnige att lyssna av bilen och titta på den 30sek att förstå om de e ngt galet med den..
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Det här med servicebok ja.... Det är ganska eftertraktat med s-bok så många blir ju faktiskt stulna, då man alltså inte har behövt "supa" bort den...

rodge dodge
BMWCS # 5251
Hahaha, dessa serviceböcker, verkar vara ett rakt igenom bmw syndrom detta..

bilen kan vara PRECIS lika bra utan, finns kvitton, är dessa lika bra, kolla bilen skick, och gång i förstahand och visst, en servicebok är bättre än ingen alls, men defenitivt inte nåt som borde avgöra ett köp eller inte..

V.V.S (våga vägra servicebok)...

har förövrigt nästan full till min.. men den går inte nå bättre än den förra som var utan för det... utan "BARA" lika bra.. ;)

/mvh jocke

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
För min del slår kvitton på 20´-30´ på nyligen (1-2 år) utförda servicar o reparationer serviceböcker med mååånga hästlängder, naturligtvis får man kolla upp kvittona också...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.