|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW-människor! Hade tidigare problem med motorlampan som lyste/släcktes titt som tätt, jag gjorde felsökning på BMW som gav "mager bränsleblandning", men inget mer. Lämna bilen till meck som sa att det var luftmängdmätaren, vilket jag även fick tips om här på forumet tidigare. Har nu bytt lmm. Allt var frid & fröjd..men nu har lampskrället börjat lysa igen! Så nu undrar jag: 1. Finns det ngt som heter "luftmassamätare" ? Vad är i så fall skillnaden & vart sitter den? Eller har kärt barn många namn? 2. Sitter det 1 eller 2 lambdasonder (1 före & 1 efter katalysatorn), byter man bägge? Är det ok att sätta i begagnade från bil som ej gått så långt? Måste det vara till just 318 eller går det bra med vilken som helst bara det är E46? 3. Vad kan annars orsaka "tänd lampa"?? (insugspackningar..kan vattenpumpen orsaka tänd lampa..den tjuter - ska byta den med.) Lite fakta: 318 E46, drar ej mer bensin än vanligt, inga övriga problem. MVH/en som inte är så bilkunnig men försöker ändå/är intresserad!!! | |
|
Vet ej om du har likadant på din bil som på min men "gummibälgen" som går mellan luftfilter och motor var sprucken på två ställen. Luftmassamätaren sitter i mitt fall mellan nämnda gummibälg och luftfilter. |
|
|
Hmm..just det, vet vilken du menar, den sitter på lmm. Orsakade den tänd lampa på din bil? Är ju mycket möjligt att det kan vara den eller något annat sprucket. |
|
|
Kan t.ex vara ett vevhusventilationsmembran som spruckit,iofs så är visst felsymptomet också dålig tomgång vilket du kanske inte har..eller? Bytte du till en ny lmm eller en "bättre beg"? Misstänker den igen faktiskt om du fick tag på en begagnad vid ditt byte förra gången. Vet om en som hade ditt problem och han bytte lmm och den har nu gått "klockrent" sedan dess(var väl något år sen),utan återkommande motorlampa.. Sedan så gick visst bilen också bättre efter detta trots att han inte just då kunde märka någon skillnad.. Mvh Janne. |
|
|
När jag hade samma fenomen på min E36:a så var det lamdasonen som hade blivit igen täppt och Jag tyckte inte heller att min drog så mycket mer bensin änn normalt men det blev en viss skilnad efter bytet av lamda. Hurvida du har 1 eller 2 st lamda vet jag ej men jag har bara en och nypris ca 1400 kr. Att byta till en beg är nog inget bra allternativ då du inte vet om den är ok. Han den där. |
|
|
Ska väl som vanligt tillägga lite och säga att det var en 318 E46-00 som hade dessa LMM och motorlampslysande problem.. Mvh Janne. |
|
|
Nä, jag har inte problem med tomgången. Hade man haft lite mer distinkta problem hade feldiagnos varit lättare! Jo, jag bytte till en bättre begagnad lmm så tanken har slagit mig att även den kan vara defekt. Tyckte ändå att bilen gick lite bättre efter bytet (känns lättare att växla/gasa) fast det kan ju vara inbillning med. Är nog smartast att sätta in ny lambda om man ska byta den med..annars åker man väl på en nit där igen. Om det bara är 1 som sitter där då är ju 1500 kr OK. Hittar inga synbara spruckna slangar..men det är väl bäst att kolla det ordentligt. Tack för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.