|
|
|
|---|---|
mahler |
Har nyligen köpt mig en nyservad och M-testad 540iA (ca 1 månad sedan). Bilen var i toppskick vid köpet och jag upptäckte inga konstigheter då. I kylans sverige har jag emellertid nu upptäckt lite konstigheter som någon möjligen kan hjälpa mig med. 1. Backvarningssignalen hänger sig och tjuter i minuter 2. Vänster bakljus ville inte tändas utan "våld" 3. "propellerljud" från värme/ventilationsanläggningen 4. Värmeanläggningen fungerade ej i ca 20 minuter 5. Ökad bensinförbrukning från 0.86-0,98 på samma sträcka och körstil. Dessutom verkar checkkontrollen leva ett eget liv. Häromdagen visade den låg oljenivå trots att inspektion1 precis utfört och trots att oljenivån var precis perfekt. Är allt detta normala Köldsymptom eller bör jag hoppa på bilhandlaren och kräva en åtgärd på garantin?? |
|
Känner igen att Check-kontrollen lever sitt egna liv (se mina förfrågningar, idag och igår). Tanken har inte slagit mig att det kan vara kylan. Men vid närmare eftertanke har det uppkommit nu när kylan har satt in. Bensinförbrukningen är O.K beroende på kylan (motorn går ju tyngre). Min drar föresten aldrig under liter, oberoende av rådande förhållanden. Övriga punkter (inkl. check-kontrollen) och i synnerhet P4 tycker man bör fungera. |
|
mahler |
Tack för tipset Kom förresten just på ytterliggare en lustighet som jag stört mig på. Under ett par dagar har jag hört ett dånande ganska högt ljud från bakvagnen när jag startat bilen och backar ut från parkeringen eller garageuppfarten?? Kan det vara bromsarna som fastnat ?? Tycker man är lite väl känsligt med tanke på att bilens bromsar skall vara nyservade och dessutom M-testade. |
|
1. Kan bero på is-beläggning på sensorn. 4. I samband med start i kall bil går inte fläkten igång förrän motors temp gått upp så att varm luft kan cirkuleras. 20 min låter dock länge. |
|
D.P |
Propellerljudet kan vara samma som mitt. Det finns en en motor som hjälper till att få in varmluft till motorn som bilen har sparat efter avstängning. Låter som samma problem som jag har. Motorn kostar cirka 5000 att byta, inte kul. Lycka till! |
|
Har haft samma fenomen med backvarnaren som du på min e39:a, det har försvunnit nu när isbeläggningen inte finns kvar. Tidigare erfarenhet av 530i 93:a säger mig att checkkontrollen lever sitt eget liv...den kan vara glapp ibland och ge lustiga indikationer... Simon |
|
|
D.P! Kan du beskriva lite närmare vad det är för motor du pratar om? Jag blev lite nyfiken på vilken funktion den har och var den sitter. Är det en fläkt eller en pump eller något annat? Mvh, Steaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.