|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har läst här på forumet att många haft trubbel med sina automatlådor. Endel verkar ha rasat redan efter 15000mil. Så vad har ni för tips för lådan ska hålla ihop bättre? Longlife-olja, ett skämt? När bör man byta? Körstil, är det viktigt att gasa lungt tills lådan blivit varm? Hur länge tar det? Kickdown, sliter det hårt? På bilar som lådan rasat på, har man slarvat med att ha bilen helt still innan man lägger i växlarna? Mor och far har en bil volvo med automat, är det normalt att när det är 0 grader och kallare att man måste varva typ2500 rpm innan den växlar första gången? När man kör lugnt och bilen är genomvarm växlar den till 2:an vid 16-1700 rpm. Känns lite stört att man måste göra så när bilen e kall. Tacksam för synpunkter! | |
|
Byta olja oftare än vad som rekommenderas av verkstäderna +i förekommande fall sil och i andra lådor filtret.. Vid "hårdkörning" rekommenderas redan efter 3000mil i "normala"fall så var 5000:de mil,enligt växellådsexpert jag pratat med(iaf ang. 4hp22lådan) Om du gör ett totalbyte av oljan+byte/rengör silen i en 4hp22låda så räcker det att bara byta olja efterkommande byte dvs du får ut en 3liter då ca. I "totalbytet" så får du ut(i princip) det resterande som bl.a blir kvar i momentomvandlaren vid ett normalt byte.. Detta med att vissa plastkulor hamnar fel i vissa lådor är nog svårt att göra någonting åt...brukar hända efter en ca15000mil på dem vagnarna med den lådan där dessa plastkulor finns..Se tips här på forumet. Mvh Janne. |
|
|
Ok, men det här med plastkulor som hamnar fel är väl ett problem kopplat till lådorna i 540/750? Rätta mig om jag har fel. Vad kostar ett byte oljebyte på ett ungefär? Oljan är rätt dyr har jag för mig. |
|
|
Om du skriver t.ex plastkulor i sök inläggsfunktionen så får du nog läsa om detta specifika problem till du "storknar"... Vissa årsmodeller av 5,7,8, och säkert en del Alpinor har detta problem. "Totalbyte" av oljan kan nog springa iväg över 3' på verkstad. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.