|
|
|
|---|---|
|
Min är grymt stötig/svampig bak men nivåregleringen verkar funka som den ska, de höjer sig några centimeter då man startar och lastar man håller den samma nivå. Den läcker heller inte. Är det ändå stötdämparna som är dålig eller finns det sndra saker som kan kärva? Att köpa nya nivå-dämpare är uteslutet, isf får jag väll plugga åbäket. / Lars | |
|
Du behöver nya hydraul klockor brukar ligga runt 2000kr stycket men finns billigare på lite olika ställen..... West Coast Räcers | Länk på jakt efter 535-e34 |
|
| Kan man kolla dessa så man vet säkert att det är dem som felar? | |
|
gött mos! du är mekanikernas Janne Josefsson E38 från direktör till dåre |
|
|
Det låter ju som det.. jag har samma bekymmer.. och dämparna läcker inte men är hårda!!! Enligt mercedes folk (som har samma system) så är de det. vad säger ni andra på forumet? West Coast Räcers | Länk på jakt efter 535-e34 |
|
|
Har prövat nu och höjt den på staget framför bakaxeln och den blev lite bättre men dock stötig. Har läst lite om klockorna och då verkar ju stötdämparna vara helt fasta i princip, det är inte min utan den är bara otroligt hård. Men något som också är konstigt är att om man kör i medelfart så känns den svajig ändå där bak.. Hur ska den reagera när bilen är av? Om jag sätter mig på bagaget med en kompis så sjunker den ca 1,5 cm bara? det är j ändå 150kg längst ut. Ingen skilnad mot när bilen e igång. Den är nu 67,5 cm hög från marken till översta svängen på skärmen bak. 70 fram. När jag ändå var under bilen så hördes ett pysande/burrande ljud (svårt att placera i garaget med plåtväggar) som jag tror kom från tanken, ska det vara så? |
|
| Vad annars kan vara fel om det inte läcker i dämparna eller klockorna är dåliga? Varför känns den svampig.. | |
|
Hej.jag har samma symptom.ganska stötig där bak men allt är helt! har bytt alla rör o slangar till reglerventilen oxå! 1.är klockorna lätta att byta? 2.krävs nått specialverktyg? 3.Finns det nått man ska tänka på när man skruvar med dom! |
|
|
Det är inte så enkelt att en fjäder helt enkelt gått av? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Det låter som om en eller båda hydraulklockorna behöver bytas. Är inget svårt, men det brukar vara mycket rost som gör att slandar och rör sitter fast. Tänk på att systemet innehåller högt tryck även när motorn är avstängd, så var försiktig vid lossandet. Här är en bra tysk beskrivning på systemet: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Svajigheten kan ju faktiskt bero på att du har kassa gumibussnignar i bakvagnen. Har du kollat dessa? |
|
|
Hmm, har inte kollat dessa närmare förutom att de finns där:-) Ska fundera på att byta klockorna, just nu är ekonomin lite skral och bensinvärmaren måste igång innan vintern så det får bli ett senare projekt heöt enkelt. |
|
|
innan du byter klockorna så ska du nog kolla bussningarna. Just det svajuga betendet är ett känt problem på alla dessa bilar. Sök på forumet så ser du många som klagar på spårigt betende, svajigt mm mm. |
|
|
Bussningarna är inte hundra men jag ska byta klockorna nu och se. Kollade demonteringen och de skulle skruva lös ett par för 1000kr paret. De kunde visst mäta upp avståndet till membranet i dem för att kolla hur mycket kväve det var kvar i dem så man fick schyssta. Nu är frågan hur jag ska byta dem bäst. Man behöver ju bara lossa slangen på dem lite och låta oljan droppa ett tag för att släppa trycket sen skruva lös. Men borde det inte vara bättre att hissa upp den bak så borde nivåregleringen jobba som minst vilket borde göra trycket som minst? |
|
|
Bussningarna är inte hundra men jag ska byta klockorna nu och se. Kollade demonteringen och de skulle skruva lös ett par för 1000kr paret. De kunde visst mäta upp avståndet till membranet i dem för att kolla hur mycket kväve det var kvar i dem så man fick schyssta. Nu är frågan hur jag ska byta dem bäst. Man behöver ju bara lossa slangen på dem lite och låta oljan droppa ett tag för att släppa trycket sen skruva lös. Men borde det inte vara bättre att hissa upp den bak så borde nivåregleringen jobba som minst vilket borde göra trycket som minst? |
|
|
Skulle byta klockorna idag, gick relativt smärtfritt höger. Drog dem näästan runda skruvarna på slangen mellan dämaprn och klockan men det gick. Men på vänster sida fick jag endast upp den hårda slangen. Slangen mellan dämpare och klocka satt som berget och tillslut hade jag jobbat dem runda, prövade med rörtången men icket. Vad gör jag då? Behöver ju bara egentligen få lös den vid dämparen för jag byter ju ut den slangen med klockan. Vad gör jag?? tips? Körde bara med ena sidan fixad hem och bilen är redan nu mycket bättre, riktigt komfortabelt nu:-) |
|
|
Förbannade nivåreglering, ska tänka mig för innan jag ger mig på skiten igen. 580kr ska BMW ha för den lilla skitslangen mellan däparn och klockan, ockerpriser å det grymmaste. Sen har jag ju fortfarande inte fått lös den gamla slangen. |
|
| hehe jag vet.jag bytte ut dom 3 som är till reglerventilen,gick på 1500:- för 3 slangbitar ;| | |
|
Man blir ju mörkrädd för mindre.. Däremot så kan jag ju fortfarande, om jag skulle vilja, lasta ner den i sinne och ändå inte bli alá 245 nerlastad så baken släpar i backen:-) |
|
|
Jag måste köpa mig en svetstång, det e klart. Lånade en efter tips och skruven/bulten kom så enkelt lös så jag var nästan förvånad. Vilken grej! |
|
|
Ja då var det fixat, bilen som ny där bak jämfört med förut. Kostnad: Två st beg gasklockor 1000kr En sönderdragen tryckslang ny 580kr Två burkar pentosin 250 kr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.