|
|
|
|---|---|
| Upplevs 320iA med 170 hk som trött? Jag vill helst ha en 325 men kanske kan tänka mig en 320 170 hk men har dock aldrig provat en, varken manuell eller automat. | |
|
Beror ju helt på vad du är ute efter min automat har bara 150hkr och jag är hel nöjd med den.räcker gott för vardags körning. men skall du köra ifrån folket med bak o fram vända kepsar gör det nog inte det. |
|
|
Svärfar kör en 520 iT med automat och 170hk, och jag tycker den går alldeles utmärkt. BMW CS #5206 |
|
|
Jag testade 525iAT E60 häromdagen, och jag tyckte den var ganska slö. Tom i jämförelse med min gammla 528iA (som enl spec ska ta längre tid på sig till 100). ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
När det gäller automatlåda så handlar det mer om vilket bottendrag som finns i motorn än om vilken effekt den har. I detta fallet så tycker jag att man nog ska upp till minst 2,5 liters volym för att det ska funka ihop med automatlåda, men det är ändå på gränsen. Däremot så tycker jag att en treseriebil alltid gör sig bäst med manuell låda (förutom E46 M3 SMG II). Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Jag funderar själv på en 320 170hk med automat. Man kan inte påstå att den är pigg, men samtidigt inte beskylla den för att vara slö. Om man jämför med andra bilmärken där många fortfarande har fyrväxlade automater och runt 140hk, så framstår 320:n som helt överlägsen. 325/330 fungerar kanske bättre med en automat, men kostar 4000-5000 kr/år mer för mig att helförsäkra och då föredrar jag en 320. Jag har även kört en Audi A4 1,8T 163hk med multitronic låda och den kändes mycket piggare än 320:n, men jag föredrar ändå BMW:n då den har betydligt mer karaktär. Vad det gäller att 3-serie gör sig bäst med manuell, så ligger det en del i det. Det finns inte många automater begagnat i Sverige helt enkelt. Fast vad ska man göra om man tycker automat är underbart och föredrar 3-serie eftersom 5-serien känns väl stor? M v h |
|
|
Mumkas: Hur upplevde du multitronic-lådan? |
|
|
Multitronic lådan var en speciell upplevelse. Tyvärr drog jag aldrig ur bilen ordentligt på fullgas, så jag vet inte hur den känns då. Man kan tro att den ska vara väldigt tråkig att köra, eftersom motorn hela tiden ligger på ett ganska konstant varvtal vid normal acceleration, men så är det inte. Om man låg i 80-90 km/h, runt 2000 rpm tror jag det var och trampade på lite på gasen för att köra om, ökade motorns varvtal blixtsnabbt till 3000 rpm och då bar det iväg ganska bra. Just det här med omkörningsprestanda från 70-80 km/h tycker jag är ganska viktigt. Man råkar ju ofta ut för husvagnar på krokiga landsvägar så här års. Den manuella växlingen var även den så snabb man kan begära. Inte någon störande fördröjning alltså. Sen drar den ju nästan mindre bensin, även i stadstrafik, än motsvarande motor med manuell och det är ju ett stort plus. Jag tycker att den lådan är en klar hit, men är alldeles för förtjust i BMW för att kunna motstå en sådan. M v h |
|
|
Mumkas: När varvar den upp till maxvarv kan man ju fråga sig? Eftersom den är "steglös" borde det ju bara inträffa vid toppfart??? |
|
|
Som sagt så provade jag inte på fullgas, men jag tar för givet att varvtalet också beror på gaspådraget. Jag fick det intrycket i alla fall, när jag provade att gasa lite. Trycker man på fullt, så bör styrningen av lådan lägga varvtalet högre än vid lägre gaspådrag. Annars vore den himla tråkig. M v h |
|
| Multitronicen borde ju alltid ligga på maxvarv vid fullgas, och ligga kvar där tills toppfarten uppnåtts. | |
|
Adelson: Och även efter toppfart uppnåtts va? ;) |
|
|
Min 320 med 170 hk manuell är pigg. Och den är till salu :) Det händer rätt mycket när man gasar på så man är nöjd... |
|
|
Ärligt talat börjar jag fundera på en 320 med manuell eftersom det finns fler. Det känns dock lite snopet att inte äntligen få köra en automat i bilköernas Sthlm. Jag har dock inte sålt min gamla vagn än, så jag sitter inte i sjön och håller ut ett tag till, för att se vad som kan tänkas dyka upp. M v h |
|
stefannorr |
Tom i norr> vad är priset på din då? inbyte? |
|
Jag får 200' för den i inbyte. Vindrutan är dock trasig av ett stenskott så om nån tar den på försäkringen så blir priset 200' Bilen har nu gått under 4600 mil. |
|
|
Mumkas: Klart du ska köra automat om du bor i Sthlm. Även om 320 blir lite tröttare med automat så är det inte så stor skillnad. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Visst ska jag helst ha en automat. Vi får se om det dyker upp något bra objekt. Tur att det inte är så bråttom, förutom att man är himla sugen förstås. Sen kvarstår ju det att jag fått ett himla bra pris på en ny, som jag skrev om i en annan tråd. Ingen mer handlare har kunnat matchat det priset. m v h |
|
|
Mumkas: Har du en länk till den tråden? |
|
|
Länk Hoppas jag gjorde rätt?? M v h |
|
| Jo den funkar! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.