AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
625

Är ljudet mycket sämre i orginal spealre?

De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Nu börjar jag få grepp på vad det finns för alternativ till att få cd i i en e 39:a, men jag har en fråga till!
Jag var in på mds i torsdags och när jag snackat med dom ett tag så tyckte dom givetvis att jag ska byta ut orginalet och ta den fulare faceplaten tillsammans med en kenwood spelare, dom sa också att det är en grym skillnad på en orginal cd eller växlare från bmw för dom klarar inte av att spela lika rent och med samma ljuddynamik och att det låter så mycket mer ansträngt..då undrar jag givetvis om det är så?
Tack på förhand!
Jag tror inte det blir nån större skillnad, ärligt talat.
Inte om du bara bara byter mot en Kenwood enhet och byter ut originalhögtalarna mot MDS. Det är ju inget audiofilmärke direkt.

Visst trycker du in baslåda och 10 högtalare så kan du nog få rejält mer tryck, men varför förstöra sin bil med det?
Ska ju vara om man ska ha disco i bilen...

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Skall man uppgradera ljudet i en E39/E38 så skulle jag uppgradera huvudenheten och/eller CD-växlaren först efter att allt annar är gjort.

Mina erfarenheter är att den största förbättringen var att koppla ur DSP'n och koppla in riktiga förstärkare. Därefter kom högtalaruppgradering; Orginal -> Infinity -> MB Quart -> Focal. Så långt kommen, med bibehållen huvudenhet och CD-växlare, av original P-typ, har det blivit så bra att jag inte kan avhålla mig från att le när man lyssnar.

Trots detta har jag betällt en ny OEM CD-växlare från AutoToys.com med Alpine-innanmäte för att byta ut originalet men det är i första hand för att för att originalet "hoppar" över ojämnheter i vägen. Dessutom är begagnade växlare av P-typ fortfarande otroligt dyra, så jag säljer min i stället och får förhoppnigsvis en ännu bättre växlare som inte hoppar för bara en liten, eller ingen, mellanskillnadskostnad.

Så, har du bytt allt annat och du fortfarande inte är nöjd kan du ju byta ut original huvudenhet etc.

Mvh Björn
Länk
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Jag kan säga som så att det är en jävla skillnad på cd-spelare och cd-spelare...

Jag hade en 'aiwa' spelare, som lät okay...
Sen bytte jag till en GAMMAL sony spelare med 1bit D/A converter, och snacka om skillnad på ljudet!!

Kör förövrigt en 12" bas (som skall bytas ut mot två 12" GTi basar i vinter :)
Samt 5.25" infinity kappa.
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Kan tillägga att först så hade jag en bandare (bmw orginal), och den lät sämst av alla 3 alternativen, men det går ju inte att jämföra, heh :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.