|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Börjar tycka att Z3M är en riktigt trött sak.. Man vänjer sig ju vid allt och effekten som i början kändes otroligt häftig känns numera som en trörr svensson bil.. Så vad göra?? Byta till en Viper som nämnt i Yatooils bytartråd..?? Näe, jag funderar på att lätta bilen. En viktminskning på 200-300kg borde ju vara lika effektivt som en trimning upp till 400hk.. man slipper dessutom riskerna med en trimmad motor. Plus att väghållningen lär förbättras på köpet. Alltså.. Byte av huv, framflyglar, baklucka, trösklar mot dito i kolfiber borde vara ganska enkelt. Nya säten likaså.. men sen då.. det är ju knappast mer än 100kg... Var sitter alla 1,4 ton som släpas runt?? och vad kan man byta ut?? Idéer tack!!! | |
|
Tänk bara på att du inte tar för mycket vikt på en sida... tex om du skulle lätta 100 kg fram och 30 kg bak så skulle det ge din bil ett viktförhållande som inte är 50/50 som det är tänkt från början och det kan motverka det du vill åstakomma.... det som väger i bilen är ju motor, låda, soppa tank, karosseri och inredning (isolering), reserv hjul sen finns det inte så mkt mer utom cabben men den ska man väl inte röra... 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
Caspar: Ett hett tips är nog att ta ut ditt ljudbygge, de lär väga en del =) No turboshit, just real power! |
|
|
580 kg väger karoseristommen, så det är inget konstigt att z3 är en tung bil! Men bort med huven, det är en ganska tung historia ! Med en lättvikts huv så sparar du ~45kg, dörrar sparar du ~7kg st, bagage lucka ~10kg osv osv. Och ut med ljudbygge, elhissar, stolar och annat onödigt på bilen så kanske du kan komma ner till en hyfsad vikt. Men under 1100kg tror jag är väldigt svårt! Annars så köp en smart roadster eller en 02á;-) |
|
|
Gibbe: Hmm... Ljudbygget åker inte ut... men kommer att lättas under vintern, baslåda i MDF känns onödigt, men var ett snabbt och enkelt sätt att få ihop det.. Skall dock inte ut på bana med bilen utan fortsätta att använda den som bruks- och semesterbil förutom busandet... Pelle: Jag är fullt nöjd med 1200kg, det lär märkas skillnad.. Verkar lite jobbigt att pula ned en M motor i en Smart roadster, bara en lätt bil är det ju ingen vits med.. Poängen är ju att jag vill få en raskare bil, inte bara lättare för sakens skull (brukar inte bära omkring på bilen så ofta... :-) ) En 02á är definitivt inte min grej... Känslan är dock att det blir en dyr historia att lätta bilen.. Man får väl börja i andra änden, med ett lättvikts rörramsbygge och sätta på plastdelar så det ser ut som en Z3... :-) |
|
|
Caspar: inte så mycket viktbesparing på just trösklar. Trösklar är visserligen i plåt med förvånandsvärt lätta. jag har nu bytt till glasfiber och skillnaden är kanske 3 kg per sida. samma sak med sidoskärmar. kanske ytterligare 3 kg per sida. Byta till kolfiber ger dig kanske 3 kg till per sida totalt. vid så liten vikt som det kandal om är skillnaden mellan glasfiber och kolfiber försumbar. Ska man slå till på stort så är nog stolarna den stora viktboven. byter du mot kolfiber stolar så sparar du säkert 50kg per båda. motorhuv get ytterligare runt 20kg i besparing. bakluckan runt 10kg. Problemet med huven är att det verkar inte finnas nån på marknhanden förutom dem från Hartage som är riktigt vulgo. Jag har nu letat länge för att jag vill kompensera för den viktförskjutningen som mina 15kg av komressor medgav längt fram i bilen. En annan viktbesparing jag har funderat på är avgassystemet. hur är det nu på en M ? visst har du 2 dämpare per sida? mittdämare och slutdämpare? bytter du till kolfiberdämpare då har du rätt många kilo där. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Många bäckar små... kanske inte värt pengarna. Vi hittade ju en kolfiberhuv i orginalutförande tidigare, tyvätt har jag tappad mina favoriter i explorern... :-( Emm har erbjudit mig att köpa loss hans Recaro stolar, så den biten kanske löser sig på ett lätt sätt.. För att skjuta bak vikten behöver Du ju bara trycka i lite stereo.. Min nuvarande baslåda väger nog 25kg... minst!! /Caspar Länk |
|
| här har du huvar Länk | |
| här har du en till Länk | |
|
Precis!! Det var den första länken jag var ute efter. Thomas: Har inte vi diskuterat den huven förut?? /Caspar Länk |
|
|
IHF: guld värt!!! och bra pris var det oxå med tanke på USD valutakurs! har du nån erfarenhet av kvaliten på deras produkter? Caspar: jag sände email med frågor om mer detaljer till dem, kopierade dig in. kanske kan vi förhandla nån rabatt om vi köper fler? Jag vill definitivt ha den som är OEM. Den andra i "racing" utförande med luft utsläpp är lite "för mycket" ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Absolut instresserad om de kan leverera till Sverige. Verkar dock bara funka för Dig då det endast är base-model.. :-( Vi får kolla. Tycker dock att race-varianten var hyfsat diskret (fast jag kan ju också tänka mig neon under...) /Caspar Länk |
|
|
det är väl samma huv på din som på min? alla från 1.8 till 3.2 ska ha väl samma? eller? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Gälarna skiljer åt på M'en, de är någon kortare eller längre om jag inte minns fel... Det skall nog fungera /Caspar Länk |
|
|
nja, det skilde vlädigt lite visade det sig. läs: Länk . så jag tror att det borde inte skilja nåt på just huven... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
1/16 del tum.. typ 3mm. Fast då är M-gälen större, undra om den får plats?? Nåja, det är ju bara kolfiber, så fram med filen i värsta fall... Förvånande i artikeln, 57% tyckte att orginal gälen var snyggare än M gälen...!?!?! Konstig smak folk har.. /Caspar Länk |
|
| ingen erfarenhet men är inreserad av race-varianten | |
|
IHF: vad jag har försått så kommer även MH-GTR komma med en sån lagom till vintern. Caspar: Hajgäl är mer agresiv medans M är tänkt att vara lite ekslusiv. Och den är det men bara på avstånd. Jag tycker att det är riktigt dåligt att det är så plastigt på M i "öppningarna" med svart billig plast. Det ser inte speciellt exslusivt ut ( för 3200kr per sida färväntar man sig mycket mer!) hehe fast en hajgäl med Z4 blinkers är snyggast! speciel på MIN bil :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| under bart då får jag bestäla med dem när jag ska bestäla ny fron, kjolar och skärmar | |
|
Thomas: Blir kul att se den nya gälen på lördag... MH-GTR huv i kolfiber hade väl Emm beställt till Coupen?? Emm: Har Du fått den levererad??? Måste snart kolla upp MH-GTR ligans grejer, de verkar ha alldeles för mycket kul saker för att behålla dem i Jönköping!! :-) /Caspar Länk |
|
|
Caspar. jag var där förra veckan. den var tydligen planerad men inte påbörjad av vad jag förstod. Den skulle ha integrerade gälar liknande den från hartage. och ventilations öppningar upptill. men det vore kul om Manuel beskrev den själv. jag känner på mig att han kickar hit lite då och då :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.