|
|
|
|---|---|
|
ska nu byta hardyskivan, efter att ha lossat fram vid gummit plus bak vid bakaxeln får jag fortfarande inte bord kardan. hur får jag bort den? | |
Anton8 |
Ryck och slit lite försiktigt! Den sitter lite hårdare än man tror :) |
Anton8 |
Räcker inte de så testa rycka och slita ännu mer :) Fungerade för mig :) |
|
det sitter ingen annan delning bakom avgassystemet so ska lossas då? den verkar ska ut en bra bit ju.... |
|
|
Kardan är delad vid stödlagret. Där sitter en spännmutter som skall lossas för att sjuta ihop kardanen och på så vis kunna få ut hardyskivan. För att komma åt spännmuttern måste avgas systemet monteras bort (vid grenröret och bakåt) och även värmeskölden. Men det finns en genväg, det går nämligen att stoppa in ex en blocknyckel och bända lite försiktigt för att på så sätt sjuta kardanen bakåt. Den är avsedd att kunna regleras axiellt vid förändringar men är ngt dämpad pga spännmuttern. Jag hoppas att jag inte gjorde det för komplicerat nu! |
|
|
jag tackar för det. får göra ett försök med det.har inget större intresse att börja riva ner avgaset.... |
|
|
när ja bytte hardyskiva var de ba å lossa muttrarn å skruvarna som håller hardyskivan.. sen skjuta bak axeln.. . visste inte om att de ska sitta en spännmutter??? e den viktig??? tips till jolar: sätt hardyskivan rätt, alltså att när axeln driver framåt så drar skivan på de tjocka gummit.. så du inte gör som ja satte den ett snäpp fel efter kopplingsbyte, skivan höll då ca 100mil sen smattrade de rejäjlt... lycka till Min pärla :-) Länk |
|
|
Plockar upp den här tråden, håller på med samma sak just nu.. Har fått bort bort bultarna som håller hardyskivan, Men glömmde märka hur den satt, lite störande, har hört att man kan få vibrationer om man inte sätter den samma.. Men men, Det står ju i denna tråd att folk lyckats o skjuta bak kardanen utan o lossa allt, dvs system mm. Men ja lyckas bara 3-4 cm. Ska man använda mer kraft? eller kan man skada nått då? Några tips på hur man ska skjuta tillbaka den? Tacksamm för alla tips, har ju inte kört me min pärla på snart 4 månader. |
|
Lundqvisten |
Montera även bultarna i hardyskivan enl pilarna på ytterkanten.. |
|
Aha.. tänkte man att man skulle ta ner systemet iaf, för det verkar inte funka o bara skjuta, så drar man av en pinn bult, och kommer knappt åt dom andra Trodde det här skulle vara lättare! " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.