AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
638

Dator i bilen.

ja, som rubriken ovan lyder :-) jag undrar helt enkelt ni som har/haft dator i bilen. Kan man sätta en helt vanlig dator i bilen..alltså utan å byta modekort os v???

Köpa nått som håller jämn ström mellan te x 150v - 300v (till processorn)?
köpa annan strömkabel till datorn, som därefter kopplas till batteriet?
Skärmen ifråga vet jag inte vart jag ska få tag på, förslag kanske?

fyll på, ta bort det som inte ska va där:-)
tacksam för svar

//jonas
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
varför inte bara ha en komplett dator i bilen, sen köpa en liten LCD-skärm...
Det funkar finfint...
glömde en sak.. har sökt hittade dock inte de jag sökte
djstiv: jo, faktiskt. Tanken är ju att försöka att ha en komplett dator. Men man måste ju göra om strömmen ju. det är ju inte 12v i en bil. Så att man "lurar" datorn. plus att köpa då en lcd-skärm som du sa
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
ehm?

en dator behöver även minus 12 volt.
Och +3.3 -3.3 om jag inte minns fel...

SÅ behåll nätagget, köp en 'converter' som ändrar från 12v (som bilen har) till 230v (som datorn har i vanliga fall)

Sen är det fit for fight! ;)
djstiv: blev lite fel där i mitt förra inlägg ang. volt på strömmen hehe. Aja så det är alltså, bara att köpa en "converter" sen sätta i strömkablarna i den då? blir typ som en uttagsdosa för just el uttag. ?

Vart har dom det ? biltema ?
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
hehe, förstod det ;)

claes ohlsson har.
Som någon tidigare sa. Köp en konvertor. Då går datorn att starta. Koppla en LCD skärm till datorn.. helst en "pekskärm" kostar runt 3000kr för en 7.5tums wide.. Sen kör du ett speciellt touchprogram i datorn.. så du navigerar dig igenom allt lätt å smidigt...
Fredde535m: Vad menar du med ett speciellt touchprogram i datorn ??

Pekskärm, vad menar du med det då? Har kollat lite på dustin.se men dom verkar inte ha några bra? vet du ngn som har?

tacksam för svar
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Hmm, han menar en skärm som man trycker på så är fingret som pekdonet(musen)...
om du nu har spelat jackvegas någongång på krogen? ;)
så funkar det..

Och det finns folk som har gjort 't-screen program' lämpade för bilen....med gulliga menyer osv, för att det ska se perfekt ut när du ska ladda igång dina mp3or...osv ;)

Länken till ett bra program finns i forumet, även till en 7" t-screen skärm, hittar den dock inte nu, men ska leta...
djstiv: okej, då har det klarnat lite mer ang. pekskärmen. Trodde nämligen att man bara kunde sätta i datorn. Sen därefter köra sitt vanliga "winamp" hehe.

mm skulle va kanon om du hittade det ...
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Länk

där har du touchscreenen för 3lappar

Länk

där har du ett av MASSOR program som finns i världen...
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
och ang winamp saken...det funkar ju, men hur kul är det att sitta med musen i förarsätet och leka igång låtarna? ;)

mer glassigt och bara peka lite....sen basa :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.