AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.142

köpråd, e46

Noppe
kommer ev att köpa en e46 snart, och behöver lite råd.
Bilen i fråga är en 320 CI -00, 13 000 mil, klima, 18", mm.
Priset är 140 000:- är det rätt pris?
och hur trött är en 320?? det är ju alltså 150hk.(ni som har 330, behöver ej svara :)
är det nån stor service framöver med tanke på milen?

Mvh Noppe

Hej

Vad gäller priset så har jag ingen aning men jag tycker det låter billigt för en coupe.

Jag (och många andra) anser att 150hk 2.0-liters sexan är en av BMWs mindre lyckade motorer, det kom en 170hk 320 med 2.2 liters motor fr o m 09/2000 som är bättre i alla avseenden. Fast då får man nog gå upp lite i pris, men det tycker jag helt klart det är värt!

Vad gäller serviceintervallerna så får du titta efter i serviceboken och se vad som gjorts senast. Intervallen är oljeservice-nspektion1-olje-insp2-olje osv...

Gissar på att ett oljebyte kostar 1500-2000kr och en inspektion mellan 3500-5000kr som mest för en 320 -00

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tycker att det låter oförskämt billigt! Importbilar som gått 13000 mil är jag alltid suspekt mot! Känns som alla "ful-bilar" skruvas till 13300 mil eller nåt!

Är bilen ärlig så är det bara att slå till tycker jag! Jämförelsevis kan du ju få veta att jag köpte min 318 -99 E46 8600mil, med komfortpaket utan alu-fälgar, för 120.000:- för ett par veckor sedan (förvisso sv. såld med en ägare och hos aukt BMW).
Eftersom den billigaste importerade 320 Ci -00 på bytbil ligger runt 170 kkr skulle jag vilja räkna priset till misstänksamt lågt.

320 Ci med 150 hk motorn såldes aldrig i sverige och har pga sin klena motorstyrka aldrig blivit särskilt populär i Europa heller för den delen.

Serviceintervallerna på e46 är 2500 mil. Du kan själv räkna ut vad kommande service blir. Service mönstret ser ut som följer: oilservice-insp1-oilservice-insp2. Så de borde vara så att bilen varit inne på oilservice vid 12500 mil och skall in på en insp1 nästa gång.

Hur trött den är, lämnar jag därhän, personer som väljer den modellen kompromissar mellan 6 cyl och ekonomi.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Noppe
jaha verkar priset så lågt..?
som sagt motorn verkar ju lite klen.
Skulle ju vilja ha en 328, men har inte dom pengarna just nu.
Har idag en Audi TT -99, som jag ska byte med 320:in. Och där skiljer ju sig prestandan en hel del.
Men hur lätt såld är en sån här bil? ifall man tröttnar på motorn.

Mvh Noppe
Jag tror generellt att marknaden för en m52 320 E46 Ci är ganska liten. Coupeletare är oftast ute efter 325-328-330 då motorkraften spelar stor roll i deras val.

Sen beror de självklart på priset...

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.