|
|
|
|---|---|
| Hejsan, jag har nyligen köpt en BMW, jag har tittat runt lite på chip till min bil, men har inte hittat så mycke. Kan jag chiptrimma min BMW 325i -93a? Isåfall skulle jag gärna vilja veta vart och lite info om det.. Tacksam för svar! Mvh Robert! | |
|
Hej! Har själv chip i min från Motornord. Länk |
|
|
Använd sökfunktionen den är jättebra! Vissa påstår att de har kännt en positiv skillnad på BMWs motorer och vissa har fått problem med avgasvärden, motorgång och annat. Jag anser att chiptrimma ska man göra med stressfläktar om du inte syftar på att höja varvstoppet en aning förstås. Det finns chippare som hävdar att du ska få mellan 10-20hp med deras chip men ta denna info med en nypa salt då jag aldrig sett bevis för detta. Det verkar som de flesta blir ganska missnöjda efter att slängt ut pengar i onödan. Trimma sugmotor är ett dyrt nöje och chip är tyvärr ingen genväg. Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
Sen ska man ha i åtanke att de flesta större chipföretag som ex "Nordic" som bla chippar Saab bilarna går igenom och kollar motornskick osv så att den inte tar ev skada. Att chiptrimma en bil som har gått ex 18000mil brukar i en del fall sluta med att de inte lämnar någon garanti eller vägrar att montera chip. Nu vet jag inte om det gäller för BMW-bilar men det är helt klart en tankeställare. Det är helt klart värt att trimma en Turbomotor men kostnaden för att chiptrimma en sugmotor brukar inte vara en lönsam affär med tanke på de få hästarna man får. (i de flesta fall) men sen finns det undantag ex Volvo 850 GLT får ut nästan 20HK med chip och den har ingen turbo. (Finns bromspapper på det) Vore kul om de som chippat sina 325:or skriver lite om ev skillnader. Bättre vrid? Bättre hk? osv..... MVH Jimmy |
|
|
Lånar tråden lite! Jag kör själv en 325 -92 & är lite sugen på chip, inte för effektens skull utan snarare för att det sägs att bränsleförbrukningen sänks en aning. Jag kör mellan 6000 - 7000 mil/år så en liten sänkning av bensinförbrukningen betyder en del för mig. Så till frågan: Ni som chippat era 325 hur har det påverkat förbrukningen? |
|
|
JohnnyB, har du märkt någon skillnad? Effekt? Bränsleförbrukning? Vad kostar chipen? På motornord vilket är det du har? Stod inte så mycket... Mvh Robert! |
|
|
Jag har en 325:a som är chippad hos motornord, innan den bilen jag har nu hade jag en 325:a -93 som inte var chippad.. Så jag är nog rätt person å fråga om ev. skillnader.. :) Tycker att min chippade bil som jag har nu är lite kvickare på varv under 4000rpm än den jag hade innan, det är den enda skillnaden jag känner. 93:an jag hade innan gick bra mycket fortare än den jag har nu oxå, den körde jag 235km/h med, den chippade jag har nu får jag kämpa med å komma upp i 220km/h Bensinförbrukningen är skitsnack att den blir lägre med en chippad bil, den jag har nu drar 1.2 blandad körning, den ochippade bilen jag hade drog 1.15 blandad körning! Mvh, Jimmy //BMW-power |
|
|
Är det någon som kollat förbrukningen före & efter chipning på samma bil? Det skiljer trots allt en del mellan -91:an & -93:an. Tack vare vanosen på den senare så är ju förbrukningen lägre. |
|
|
Även om man skulle ta 2st ochippade 325or av årsmodell 93 med 15000 mil på mätaren så går dessa sannolikt inte precis lika bra med tanke på olika slitage under åren. Jag menar inte att det ska skilja 15km/h i toppfart men för att kunna avgöra bäst så tycker jag att man ska man jämföra innan och efter på samma bil. Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
Min 325 har ett annat chip av märket superchip. Den har varit sådan så länge jag har haft den och den går så bra så jag börjar bli osäker på om inte ngt mer är gjort med bilen. Drog mot Polarens standard 328 från stillastående. Skillnaden är mycket liten men jag drog ifrån sakta men säkert på alla växlar utom 5:an... Karaktären på min Bmw är lite som farsans 911. Den drar hyfsat och ökande för att sedan efter 4500 dra riktigt bra och tills man är tvungen att växla. Ett chip är ju helt enkelt en annan mapp så varför skulle det inte kunna ge de där extra hästarna som firmorna påstår? Mappen tar ju inte lika stor hänsyn till avgastemp och annat som Bmw måste göra för driftsäkerhetens skull. Kan säga att avgassystem och lambdasonder slits fortare med ett annat chip... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
bmwjimpa o det har inte med att göra att den andra 325an från 93 hade vanos. fundera på det |
|
| bluebeemerboy: isåfall går inte din polares 328 som den ska, inget chip kan göra så mycket, iaf inte på en sugmotor. | |
|
Om ett chip på en sugmotor ska funka ordentligt måste det såklart göras på rullande landsväg till var och en bil och inte bara massproduceras (som Superchip, Motornord etc.). Kanske det ger LITE men det är så lite, att det inte ens kan mätas på riktigt.. Använd pengarna på ett riktikt chip eller något annat roligt.. Om ni ska till Danmark änddå, kan jag rekommendera www.rh-motorsport.dk. Dom vet vad dom gör och vill inte chippa, om dom vet, att det ingen skillnad gör.. |
|
|
Lycka till att dra ifrån en 328 med en chippad 325a... Drömma går ju. |
|
|
Verkar som 328 ägarna blev griniga LOL:)) -Never feel sorry for yourself.- |
|
| isåfall skulle ju en chippad 328 gå nästan som en 330 och det fattar ju alla att inte ett chipp kan hjälpa till med så mycket... | |
|
Men har ngn bromspapper på att det inte gör någon skillnad???NEJ det har konstigt nog ingen..... Innan ja ska montera chip,filter o system så ska bilen upp på rullande landsväg för att få tyst på alla tvivlare till chiptrim....Det GER effekt på motorn iaf genom det ja sett o kännt tidigare sedan ger det mkt lite effekt i förhållande till en turbo bil.....men hur fasen löser du det då du har smällt en lyxglidare med personskador mm mm med din TURBO försedda BMW(givetvis en moddad sådan typ 325)??? *HAHAHHAHAHAHAHAHA* |
|
|
hehe det är kul, en kille säger att hans chippade 325a segade ifrån en 328 på alla växlar utom 5an, och vad är det med det då? knappast bevisat att chippar man en 325E36 så är den vassare än en 328E36 eller? Det handlar om så många faktorer att det är omöjligt att fastställa något genom att jämföra endast 2 bilar och lite tester. Man kan börja ställa sig frågan, vilka kör respektive bil? hur kör de? vilket skick är bilarna i? hur långt har det gått? villken utrustning har de? vilken typ av däck och fälgar sitter det på? låg de jämnsides eller framför varandra när testen utfördes? vet man säkert att båda bilarna var original i motorn förutom att 325an var chippad? |
|
|
precis som du säger FRIFART..mååånga faktorer som spelar så det blir för min del..original hjul,original allt...sedan mäta med resp. saker utbytta... filterkit,system o slutligen ett chip..samma förutsättningar alltså för varje sak...mitt lilla test MED papper på det hela kommer i vinter..typ runt januari att publiceras är... *HAHAHHAHAHAHAHAHA* |
|
|
Kan någon skicka mig kort på mail alexandernilsen75@gmail.com så jag kan se hur superchip er monterad i en 2 liter eller 2,5liter vanosmotor, jag har en, men min kompis pluggade den ut før att inte komma ihåg hur den stod monterad efter... :-( Superchip e ju lite kortare enn originalchippet, så det blir ju fyra fria platser, som inget blir ståande i... Mvh Alex |
|
|
Jag chippade min 323i -96 och den vart liiite varvvilligare och den drog ungefär 0,5 dl/mil mindre än innan. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.