AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.936

Vilken 4-hjulsdrift använder bmw?

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag eller rättare sagt min far går i tankarna att byta ut sin Audi A6 quattro - 03;a. Audi använder ju som bekant konstant 50/50fyrhjulsdrift och det har ju varit pålitligt i knepiga situationer.
Nu är det en 325ix -05 som skall inhandlas men det finns ju inte en försäljare som kan upplysa om hur fyrhjulsdriften fungerar. Om det är viskokoppling, om det är diffbroms, om det är lamelldiff på bakaxel respektive framaxel. osv. Nu är alltså frågan om Någon vet hur fyrhjulstekniken fungerar i stora drag.
Är det samma teknik som de har på åttio och nittiotalet?
Om någon har en länk till en bra sida så klistra gärna in den

Tackar ödmjukast för alla svar.

Ett lands välstånd mäts i BMW per capita
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Vet inte om alla BMW´s modeller använder X-drive tekniken, men de borde de ju göra...
Se denna länk för mer info kring tekniken de använder...
Länk
3-seriens x-modeller har inte xDrive, det systemet finns bara i X3 och nya X5. I 325xi/330xd/330xi använder BMW ett äldre AWD-system, i grunden samma system som i "gamla" X5 samt E34 525xi. I stort sett samma system som på 80-90-talen.

xDrive kommer däremot i nya 3-serien samt i 5-serien. 5-seriens x-modeller kommer vad jag hört redan till våren.

Jag vet inte heller exakt hur det fungerar, däremot vet jag att systemet är mer bakhjulsdrivet än framhjulsdrivet så att säga. Det känns som att köra bakhjulsdrivet men tappar bakhjulen greppet rycker framhjulen in och hjälper till. Är 99 procent säker på att kraftfördelningen är 40/60 fram bak, för att behålla den bakhjulsdrivna känslan.

MVH
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kraftfördelningen är 62% bak och 38% fram. Konstant drift på bada axlarna väl?

Bilen: Länk

Grundfördelningen är 37/63, viscomellandiff, bromsad viscodiff bak och obromsad diff fram. Driftfördelningen varierar mellan axlarna beroende på grepp och jag har för mig att det är så mycket som 90/10 åt båda håll.

Min känns absolut inte som en RWD 325 utan AWD gör sig ständigt påmind. Min egen erfarenhet av BMWs AWD är att den fungerar klockrent och jag jublar när jag tittar ut och ser snön falla. Jag har varit ute både på skogsvägar och i snöoväder och aldrig kännt att den varit otillräcklig på något sätt, men viscodiffen har en "liten fördröjning" innan oljan får rätt viscositet. Detta har bara varit påtagligt en gång under 2 år. Jag stod i en väldigt brant backe på grus och bakhjulen spann till ca en halv sekund innan framhjulen oxå började tugga och bilen "klättrade upp" utan några som helst problem.

OBS: Det jag har skrivit här hänvisar till AWD på 325iX inte 325Xi, alltså e30 modellen inte e46.

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
Japp, 40/60 fram/bak är det så vitt jag vet.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
BMW anger 38/62

Bilen: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.