|
|
|
|---|---|
Jeppe W |
Som rubriken lyder, går det att E-försäkra en 535i S5 -91? Isåfall, hur går man till väga? |
| Är den registrerad som en vanlig 535:a så blir det nog svårt då även M-bilarna ska vara svåra att entusiastfärsäkra. | |
| det blir i stort sett omöjligt eftersom bolagen numera kräver en ålder på minst 20 år på fordonet för att kunna entusiastförsäkra det sorry.jag har själv ringt runt och kollat. | |
Jeppe W |
ringde runt själv lite häromdan, försäkringsbolagen verkar ha i stort sett samma syn på saken dvs, allt som går att sälja på antikrundan går att entusiastförsäkra..... |
haimaul |
Och det är väl egentligen ganska rimligt om man ser det ur försäkringsbolagens synvinkel? Här följer nu några allmänna tankar kring ämnet, det är absolut ingen anklagelse mot någon av er som skrivit i tråden. OK? Bilen ska användas som entusiastfordon, dvs. inte som daglig transport, köras få mil per år och vara såpass sällsynt att ägaren själv är rädd om det. Eftersom FB har mycket statistik att gå på när det gäller män med M-bilar...så tror jag att de gör en ganska hård bedömning. Men allt går, har man en, säg, M3 CSL som man tänker bevara till eftervärlden och samtidigt fler bilar försäkrade i samma bolag, bra skadehistorik, uppnått viss ålder och ger ett vad FB anser vara ett seriöst intrycj så nog f*n tror jag att de kan e-försäkra den också. Medan en 19-åring som har en M5 -91, importerad, med 21000 högst osäkra mil och en Fiat Ritmo som bruksbil (just "köpt" av någon morfar)... Om jag jobbade på FB skulle jag tänka efter mer än en gång innan jag godkände det. Entusiastförsäkringarna kommer att försvinna om de missbrukas, anledningen till att kraven skärpts är förmodligen att FB:s utgifter ökat för dem. Och jag vill att entusiastförsäkring ska finnas kvar den dag jag köper en M1! Hellre e-f med hårda krav än ingen alls. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Medlemmar i BMW Club Schweden kan entusiastförsäkra, kolla Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| den bilen jag ringde runt och hörde om är en e-30 m3 -88 svensksåld,full historik.blev tvärstopp pga endast 16år gammal bil,alla andra kriterier var upp fyllda men men så kan de va sen om man ska va ärlig så ere inte lätt att inte åka mer än 500 mil på en sommar när de e träffar o evenemang varenda helg så ja gav mig lite pga det. | |
|
VillaRosa: Tyvärr går det inte så bra genom BMWCS heller skulle jag tippa... En M3 3.0 -95 i kanonskick en ägare i Tyskland en ägare i Sverige innan mig. Mestadels 4'or och någon 3'a i bedömningsprotokollet från BMWCS besiktningsman ville inte FB ta i med tång som entusiastfordon trots att alla kriterier var uppfyllda... __ Bilen: Länk |
|
|
Entusiastförsäkringen beror inte enbart på bilen utan enligt min uppfattning även på ägaren. Jag har min 318 is -90 entusiastförsäkrad. Allt hänger på om du är entusiast eller inte. Det är det försäkringsbolaget enligt min uppfattning är mest intresserad av. Plus givetvis allt annat som är rablat av haimal ovan. Edvard |
|
|
E: Hru lyckades du med det?... Vad har du för bolag? |
|
|
E: BMWCS besikningsman uppfattade nog mig som entusiast och pendant. FB pratade aldrig med mig innan jag fick beskedet, så hur de har fått reda på hurvida jag är entusiast eller inte förblir ett mysterium för mig... Nu är det kanske inte Länsförsäkringar (som BMWCS samarbetar med) som är bäst på entusiastförsäkringar, eller rättare sagt: sålla entusiasterna från de som bara är ute efter en billig försäkring. När jag pratade med dem kändes det som om hela företaget avskydde M3 e36 tyvärr... __ Bilen: Länk |
|
| det är rätt uppfattat enligt dom själva när jag försäkrade min m3a så skulle jag vara berädd på kraftigt höjd premie framöver,pga m3 e-36 överlägsna skadestatestik:( | |
|
Länsförsäkringar Jag är medlem i BMWCS och kör 200 mil per år med bilen. Bilen är välskött även om det givetvis finns rost på en 14 år gammal bil (dock ej synlig). Jag och min fru har ytterligare en bil försäkrad i LF och alla våra andra försäkringar där. Jag har endast en fortkörningsböter ( hände efter det att jag fick e-försäkringen) och har inte haft några skador sen jag tog körkort. Jag är en bit över 30 (snyft) gammal. Jag har garrage osv inställerat alla skyddsåtgärder som LF kräver. Besiktningsmannan var inte särskillt intresserad av min bil (kan jag förstå) men han var jävligt intresserad av hur intresserad jag var av bilen (rädd om den). Sen konstaterade han att man kan vara entusiat och ha en Fiat uno och polera på den eller så kan man bruksköra en Ferrari, det är en fråga om ekonomi. Sen har inte försäkringsbolaget inte entusiastförsäkringar för att vara snälla. Han såg ju framför sig att jag skulle ställa av och på bilen OSV vilket innebär en massa administration för bolaget. Att tro att LF skulle ta en M3 som entusiatbil är navit. Tänk efter själv. Kom sen som 20-åring... När ni börjar fundera på entusiastförsäkring börja tänk så här (tror jag): Är jag medlem i BMWCS ? Hur länge har du varit med där? (eller annan organisation) Klarar jag alla formella krav ? Bruksbil, garrage osv Var har jag alla mina försäkringar? Vad är det för bil jag skall försäkra? Hur länge har jag haft körkort OSV? Skadefria år? Köp aldrig en bil och förutsätt att den går att entusiastförsäkra särskillt inte en motorstark bil M3 eller dyligt. Rätt svar är givetvis rätt logiska. Jag är och har vairt medlem i BMWCS i 5 år bra! Jag klarar alla formella krav idag - inte sen när jag får försäkringen. Jag har ägt min bil ett tag ( i mitt fall i 5 år) OSV. Först då kanske du är aktuell, i annat inte. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.