|
|
|
|---|---|
|
Efter mycket letande efter orsaken till att tomgången va lite stampig så har jag förmodligen hittat problemet. Insugspackningen på 2 cylindrar hade gett med sig. Packningen hade torkat/spruckigt och tryckts upp i ovankant vilket innebar tjuvluft. Är det någon som bytt packning? Ser ganska enkelt ut. Något man bör tänka på, dolda skruvar, slangar osv? Spjället i plenumkammaren (styrs av vacum dosan ovanpå insuget) kärvar oxå i endläget vilket ibland resulterar i att det fastnar i det läget efter start av motorn. Tänkte kolla på det med. Någon som har liknande erfarenheter? Tacksam för alla tips och trix! | |
|
Det är inte svårt, på undersidan av plenum sitter det flera fästen och slangar som man inte får glömma att lossa innan man börjar dra ut det. Jag delade plenum från spjällhuset, plenum tog jag ut, spjällen fick sitta kvar i bilen. Du måste lös med spridarna, som kan sitta som berget. Byt samliga tre insugspackningar och kolla samtidigt tätningsringarna till spridarna så att de inte torkat och börjat spricka. Packningarna mellan plenum och spjällhus bytte jag också, samt slangarna för vevhusventilation och två vakumslangar som sitter längst bak. Spjället i plenumkammaren vet jag tyvärr inget om, hänger den sig i öppet läge? - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Tack för uppgifterna! Spjället fastnar i öppet läge, räcker med att peta på det så stängs det. Har försökt att smörja osv utan resultat. |
|
| Är det ingen risk att synkningen mellan cylindrarna blir fel efter bytet? | |
|
Hostar upp en gammal tråd... Dels undrar jag om någon har svaret på det Håcky undrar här ovanför angående synkningen av cylindrarna. Sen så har jag rivit väck spridarna på min idag, för att jag tänkte byta tätningarna på dom. Men när jag lös ner med ficklampa i alla sex hålen, så ser jag en bit insugspackning hänga å slänga i sjätte hålet *suck* Kan inte riktigt förstå hur den kan ha vridits in så i insugsröret, kanske har någon haft väck det spjällhuset tidigare och återmonterat med trasig packning. Hursomhelst, HD91 du har tydligen pillat med plenumet, och skriver att där finns flera fästen undertill, jag har lyckats lokalisera två muttrar med fingrarnas hjälp, dessa två sitter "under" den runda delen av plenumet, var sitter det mer fast?? Vore mycket tacksam för den infon, kan nog bespara mig några svordomar... |
|
| VolvoForLife: Plenumet sitter bara fast i dem två skruvarna på undersidan, sedan så är det två stycken grova slangar som ska lossas på (vevhusvent. bla) och en eller två elkontakten. Sen så sitter också en kabelstam nånstans i plenumet på höger sida, minns ej exakt vart dock | |
|
Tänkte bara dela med mig av hur frisk en av mina insugspackningar var... Kanske kan få en och annan att springa ut i garaget å kolla sina egna.. ;-) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.