AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
950

Trimm till en E36

Hejsan !

jag går i tankarna att köpa mig en m3a typ 97-98 men asså finns det nått trim till en vettig peng ?
Det är svårt att trimma en motor som är såpass optimerad redan som std utan att det kostar $$$.
svavelvinter
definiera vettig peng?
du kan ju styra upp turbo och sånt om du köper grejorna löst och ladda 0.4bar utan att direkt kompsänka, och detta e ju relativt billigt...
sen finns väl trimkammar tror jag

Mvh
Stefan
Kammar, mappning i rullande, avgasystem, filter och luftfilterbox i kolfiber som bland annat Köhler säljer.

men billigt.. det är det inte.. ;) räkna på minst 50.000kr kanske inte räcker ens.

/mvh jocke

men kan man inte chippa en m3a då?
Det kan man, men frågan är om det ger någon effekt alls. Sök och läs igenom äldre trådar och skaffa dig en uppfattning. Några 20 hästar mer eller vad det är som utlovas kan du dock glömma. Skepsisen mot chiptrimning av sugmotorer är stor, men med all rätt då inte en enda återförsäljare kan stoltsera med bromspapper som bevisar den effekten deras produkter påstås ge. Ett alternativ kan vara att mappa bilen, dvs chippning som individuellt anpassas just efter din bil. Det kostar även därefter, i runda slängar 10 000 kr. Men förvänta dig inga glädjesiffror då heller om det är det enda ingreppet som görs.
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
*host* det där med att det inte nån bevisat att man får med effekt av chip på sugisar...
Har du inte läst Bilsport - Projekt kadetten? I ett avsnitt så chippar dom den motorn, den bromsas före och efter. tror dom tjänade 10hk eller nånting sånt... men det är längesen nu så minnet börjar blekna.
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Fast det va ju en OPEL och det ska man ju absolut inte jämföra med en M3:a... Jag tror inte det går att chippa en m3 motor för att vinna mer effekt, isåfall skulle man mappa den och kanske vinna en eller ett par hk..

Finns det ingen blatte motor wagen här som kan skryta med 30 extra hk i sin m3 med hjälp av chip? Vore kul att veta vad det är för chip i såfall...
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Provkör 3,2:an innan du funderar på att trimma den =)
Har du gjort det redan och inte är nöjd föreslår jag att du köper en Bmw med M50 motorn och överladdar...

Mvh.B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Chippning är alltid en chansning. Mappa bilen istället.. Kostar några kronor mer, men ger resultat. Sen om det blir 1hk eller 20 vet man inte fören i efterhand.

///Jesper

BMWCS #5494
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Måste säga en sak...
Har ett chip av märket superchip i min bil. Utöver det har jag sportsystem och det vanliga "steg 1" sugmotortrim om man får säga så.
Har haft lite problem med bilen det sista och kom till slut fram till att LMM var sönder.
Nu med ny LMM, nyservad motor och rengjorda spridare går bilen ngt såååå sjukt bra. Bilen går så bra att jag funderar på att åka och bänka den bara för att sätta lite bevis på att det faktiskt finns schyssta mappningar på vissa chip! Känslan vid 4000 varv och uppåt är som en jämförelsevis "mild" turbokick som inte ger upp förräns varvstoppet tar i vid 6750 rpm...

Mvh. B

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Mycke jobb med att rengöra spridare?

Kostar att lämna in?

Va kostar en ny LMM?
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*Ravve*
Nej men jag uttnyttjade en kontakt där =) när det gäller spridarna...
Red line "spridarrengöring" ska visst funka bra som ett 2:a alternativ annars...
Ny LMM 3600:- och halva priset på en beg...
Ska konv. i vinter och kommer inte att behöva ngn Lmm sedan så jag köpte beg...

Mvh. B

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Någon som vet va det kostar eller krävs för att man ska göra de själv? Hur mycke jobb liksom...
Är det ett vanligt "fel" att dom är skitiga och ger mindre effekt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.