|
|
|
|---|---|
|
Nu gäller detta förvisso en 535i från -86, men vad det är för tingest kan kanske svaras på av annat än 5 serie ägare så jag frågar här. De bilder jag sett i Haynes manualen och de jag sett på nätet har aldrig visat detta "svänghjul" som sitter rakt nedanför växellänkaget, 1 cm bakom hardyskivan. Den är kanske 15 cm i diameter och 1.5 cm bred. Yttre lagret består metall som inte sitter riktigt fast utan håller på att lossna. Mellan denna och själva navet finns det nån röd smet som förmodligen fungerat som klister. När jag växlar till 5:an skrapar länkaget emot detta hjul och det väsnas. Anledningen till att jag frågar är att jag är på väg att ta bort kardan för byte av hardy och mellanlager (som dessvärre inte ser ut att vara orsaken till vibrationerna i drivlinan). Kan jag ta bort detta "hjul"? Om det en gång varit balansvikt så lär det inte funka nu iaf då hela ytterlagret sitter löst i "klistret". Tacksam för svar, såklart. Patrik | |
|
Enligt reservdels CD-romen kallas den för vibrationsdämpare och skulle ju åtminstone teoretisk kunna vara orsaken till dina vibrationer. Den fördes in på 535I i sept 1986 och finns på många BMW-modeller! Den finns att köpa lös och har reservdelsnumret 23 13 1 220 589. Om du skall byta mellanlagret glöm inte bort att märka upp kardanaxelhalvorna innan du tar isär dom. Om dom inte sätts tillbaks exakt som dom satt från fabrik så är risken stor att du får vibrationer i kardanaxeln! Kan ju också vara en orsak till dina vibrationer om någon tagit isär axeln tidigare och ej satt ihop den rätt! Per L |
|
|
Tack för svaret. Jag har nu monterat av den helt skeva "dämparen" som med stor säkerhet har varit en del av problematiken. Jag har märkt upp halvorna, fast i efterhand inser jag att jag borde varit mer nogrann då det ju sätts ihop med splines. Har jag otur kan den komma ett "hack" fel men det får vi väl tro ska gå att lösa. Jag tänker inte montera på en ny dämpare, åtminstone inte till att börja med då den gamla slog emot växellänkaget. Hardyn ser hel ut men är betydligt mer mjuk i gummit än en ny. Den ser också lite deformerad ut och små begynnande sprickor som blottas när man vrider i gummit gör att jag byter den. Förhoppningsvis blir det bärre nu. |
|
|
Jag skulle inte tro att ihopmontering av kardanaxeln "ett hack fel" spelar så stor roll! Men jag vet inte! Jag vet bara att jag gjort misstaget att inte montera ihop axeln rätt. Åkte sedan ca 20.000 mil med svagt vibrerande axel. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.