|
|
|
|---|---|
|
Länk vad tror ni om denna...räcker 316 till som första bil eller är motorn alldelles för klen | |
|
316i är betydligt piggare än vad de flesta tror när de läser databladet. Men jag skulle inte rekommendera att man köper ett "renoveringsobjekt" som förstabil om man inte är väldigt händig! Nästan alltid är det billigare att köpa en bil i lite bättre skick än att köpa en risig och tro att man kan fixa till den billigt... Dessutom skulle jag rekommendera att man köper en -94 eller senare då de har den nya motorn som inte har samma problem med att "käka" kamaxlar. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stor att bilen behöver en del omsorg,vet du va som behövs göras? för 15.000:- låter ganska blilligt för en -93 Om motorn,så är de väl inget speciellt å "leka" me iaf,men den rullar ju framåt...:) |
|
|
jag tror iaf att du upplever den starkare än din EU-moppe :P 0-100 gör den väl på ca 12-13sek...duger inte det så är det väl tur att kraftigare finns. MVH // Harris |
|
| en 320 eller 325 91-92... skulle det vara ett bättre alternativ | |
|
Äh, varför inte! En 316 är inte så pjåkigt som det låter. Visst är man van vid en BMW med 6 cylindrar så är den naturligtvis inte så kul, men hellre en 316 än en opel, ford el. liknande. Vad gäller omsorgen så kolla noga vad som behöver göras & se vad det kommer kosta. Ta noga reda på vad du bör kolla, sök här på forumet så hittar du säkert mycket hjälp. Till sist! det finns alltid en viss prutmån. |
|
TobbeBMW |
visst är 320 o 325 andra (men inte nödvändigtvis) bättre alternativ, man måste ju väga olika faktorer, bränsleekonomi, försäkringspremier, skatter, etc. en 316 räcker gott till mycket, men är ingen racer. Det är ingen 325:a heller, men mera motor har den ju. |
|
En 316 räcker gott o väl som första bil,har själv haft 2st. |
|
| Ja priset var ju inge att klaga på... Du får ju igen pengarna på att sälja den i delar om så vore fallet... | |
|
Jag skulle nog titta lite åt 318 istället gärna från -94. Men det är klart då kostar den inte 15k utan snarare det dubbla. Jag tycker 316 är ganska trött medans 318 är rätt ok. Driftskostnaderna är snarlika. Om 15k är billigt beror mycket på vad "omsorg" betyder. |
|
| björnb..menar du vanliga 318 eller 318is | |
|
Tjena Jerry! Tro mig, det går att köra fort med en 4-cylindrig bil ;-) HADE en 318i E30 som första bil. Mer än nog.. Egentligen tur att man inte köpte en 6-cylindrig.. Sak samma.. Visst är det roligare med sexan... MEN glöm inte att de 6-cyl modellerna kostar endel mycket er att försäkra... Även om man sätter försäkringen på mamma eller pappa så kostar den rätt mycket mer... Plus att när man gasar så dricker den avsevärt mycket mer bensin... Och går nått sönder så kostar det också mycket (iofs nästan det samma so på 4-cyl, men fortfarande mycket) Annars skulle jag nog satsa på den 316 för 15k.. Funderar själv att ringa på den faktiskt.. ;-) |
|
|
Tjena Jerry! Tro mig, det går att köra fort med en 4-cylindrig bil ;-) HADE en 318i E30 som första bil. Mer än nog.. Egentligen tur att man inte köpte en 6-cylindrig.. Sak samma.. Visst är det roligare med sexan... MEN glöm inte att de 6-cyl modellerna kostar endel mycket er att försäkra... Även om man sätter försäkringen på mamma eller pappa så kostar den rätt mycket mer... Plus att när man gasar så dricker den avsevärt mycket mer bensin... Och går nått sönder så kostar det också mycket (iofs nästan det samma so på 4-cyl, men fortfarande mycket) Annars skulle jag nog satsa på den 316 för 15k.. Funderar själv att ringa på den faktiskt.. ;-) En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker! |
|
|
Jerry, nej jag tänkte närmast på 318i. Men det är klart 318iS är ännu trevligare men då kostar det ytterligare några kronor. Hade många 318 e30 mina första körkortsår och tyckte (och tycker fortfarande) att det är mkt roligare bilar. Effekt och körglädje hänger inte alltid ihop. Men med 316 blir tex omkörningar onödigt sega. |
|
| nej jag vet att effekt och körglädje inte hänger ihop alltid men jag vill inte ha en bil som e slö...318is låter ju också som ett mycket bra alternativ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.