AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.370

Avdragen luftningsnippel!

Jag värmde, bankade och svor, värmde bankade och svor, lik f-rbannat lyckades jag dra av en nippel på oket.
Så jag borrade ur den helt nästan utan att klippa gängerna och använde en gristapp men den vägrar släppa! Den sitter som berget!

Några tips??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett gammalt beprövat knep är ju att slå i en torx i hålet du borrat ur och sedan försöka skruva ur nippeln...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ras.mus
Eller borra bort gängorna nätt och jämnt, gänga upp ett större hål där du gängar i helicoil... Täta ordentligt i ytter-gängorna med loc-tite

Sen kan du lätt skruva i en ny nippel sen!

Helicoil är, om du inte vet, typ ett rör med gängor både utvändigt och invändigt. Kan t.ex. vara M8 på utsidan och M6 på insidan.
Orkade inte, fick ett ok på skroten för 400kr. Det funkar prima (tro jag)

Har bytt til nya belägg fram och skivorna SER raka ut. Men efter jag bytt så har jag fått vibrationer om jag bromsar hårt i 100 ungefär. Detta fanns inte innan jag bytte belägg.
Annars är det enkelt & fixa avdragen luftnippel...:)
Bara svetsa på den avdragna skruven med en pinnasvets,så det blir en stor klump av svets,sedan ta tex polygriptång & skruva ut den...helst så fort som möjligt så det inte hinner kalna för mkt....har funkat för mej ett antal gånger.
Har ingen svets, kan ej svets, känne ingen med svets, har inte ens ett garage, Svar JA jag längtar tills man börjar arbeta och får ett fint varmgarage med powertools i sinne:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.