AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.276

Vad tycker ni om rails?

Sida 1 av 2
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej,

Det låter konstigt men det som får mig att tveka inför den nya E61 är att den har rails. Rails är inte standard men följer med ett utrustningspaket som alla bilar har. Om man köper begagnat kommer det bli omöjligt att hitta en bil utan. Den redan ganska höga karossen blir som ett höghus med dessa skenor. Min E34 utan rails ser ut som en torped jämfört men samma bil med rails som får ett påbyggt utseende. För att montera bort rails måste tydligen hela innertaket demonteras vilket inte är gjort i en handvändning. Argumentet att det inte går att ha takräcke hjälper inte, dessutom finns det nu takräcken med sugproppar. Jag har inte ens sett en bild på E61 utan rails men den kan bli riktigt snygg då. Är jag den enda som inte vill ha rails? Har någon en bild utan rails?

Mvh

Tomas
Railsstandard är ett Svensktpåfund i andra länder är detta inte lika vanligt speciellt Italienare ogillar rails såg åtskilliga E61:or från Italien på min Tysklandsresa förra veckan ingen hade rails problemet för dig är om du absolut vill ha en svensk-såldbil kommer du inte hitta någon utan rails men om du privatimporterar så är problemet löst tyvärr gillar Tyskarna rails nästan lika mycket som den Svenskaimportören så där är dom railslösa exemplaren ganska få men några finns det.

Som du kanske förstår är min uppfattning om rails inte jättepositiv även om jag gillar variation så uttalande från någon tidigare importör av Alfa Romeo sa att 156 SW inte skulle gå att få med rails i Sverige trots att tillvalet fanns från fabrik var mycket dåligt det är upp till konsumenten hur bilarna ska vara utrustade inte återförsäljare/importör eller andra.

Den enda fördelen med rails är att vissa bilar ser bättre ut med medan nackdelarna inte går att komma ifrån i något fall högre bränsleförbrukning/mer ljud i hög fart/besvärligare att tvätta och otroligt nog i vissa fall dyrare med takräcke till bilar med rails än dom utan!

Mvh Stephan
Bilder? Länk kika på den blåa för €51100 och den svarta för €56500.

Mvh Stephan
Du får åka till Tyskland och köpa tex denna: Länk

Personligen gillar jag rails bättre både utseendemässigt och att det finns kanonfina lösningar av tex cykelhållare/skidställ som är superlätta att montera även min takbox klickar man lös på 1 min.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Håller med, gillar inte rails, i alla fall inte på en BMW.

Det blir som en volvo 745 med takräcke för att köra brädor till sommarstugan.

Eller en polski fiat, allotid med takräce på, klar att slänga upp ett kylskåp eller tvättmaskin på taket....
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jisses va olika man kan tycka. Jag tycker det ser naket ut utan rails :-)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Jag håller med Patrik_N: Kombibilar ser ofta nakna ut utan rails.

Rails ser i min mening sportigt ut, dessutom är det praktiskt när man ska lasta på taket.

MVH
Dessutom tror jag att en E61 utan rails kan bli svårsåld som begagnad. De flesta verkar som sagt föredra dem.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det gäller bara att ha rätt namn på saker så blir dom fina....

Takräcke = Fult
Rails = Fint

Eller

Kombi = Fult
Touring = Fint

Osv.....
li
1.959
liste
535i -89
Jag är allergisk mot rails. Så till den milda grad att jag faktiskt tror att det är en starkt påverkande faktor i mina bilval. Är ett objekt 100%-igt på alla sätt och vis och råkar ha rails så påverkar det nog dock inte SÅ mycket, men om objekt saknar viss utrustning jag gärna vill ha eller inte har Den Perfekta Färgkombinationen så kan monterade rails absolut bli det som förpassar objektet till glömska.

Jag tror att mitt ogillande har sin rot i att "alla" kombibilar i "alla" villaområden i "alla" städer i hela vårt land har denna finess. Det har blivit lika Svensson som mikrovågsugnen. Tittar man i den närmaste bekantskapskretsen så är det en handfull som åker kombi. Samtliga givetvis med rails. Vad jag vet har ingen av mina bekanta någonsin använt sig av sina rails. Inte ens V70-ägaren. :)

Efter en lektion i railsmontering av Doktor Hasso så har jag insett att det visserligen GÅR att montera bort railsen från E39:orna, men att det jobb det medför inte är en angenämt sådant. Och det lär bli svårt att få det att se riktigt bra ut efteråt.
al
9
alindahl
523iA Touring -98
Min svensksålda E39 -98 är faktiskt beställd utan rails från fabriken, så det borde väl gå även för E61.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tycker både E39 och E61 ser mycket bättre ut med rails men som ovanstående inlägg visar så är smaken olika.

___
BMWCS #5157
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Tack för bilderna. Man får allt leta efter en utan rails. Den ser kanon ut utan rails.

Mvh

Tomas
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Denna tråden tar upp samma sak :)
Länk

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
I den tråden så skrev jag "ser töntigt ut" bilden har ändrats i galleriet sedan dess och är framifrån. Nu har jag inte den bilen längre utan en annan som har rails och jag har fortfarande inte vant mig vid dem. Äldsta dottern påpekar hela tiden att den ser ut som en Ford, frun säger att den liknar en Volvo. Jag beställde lister från Förenade Bil men har inte haft tid att riva i bilen för att plocka bort railsen ännu men det kommer att ske inom kort.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Stout, vad blev det för pengar för dom listerna ?
Mina åker förmodligen bort dom med, jobbigt som fanken att maskera dom varje gång man vaxar bilen :)

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Tsaros: hört talas om Ditec?? *S* det äl väl investerade knappa 5000:- ( jag har haft mörkbå metallic....)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Länk

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jo jag vet :)
Men jag finner en viss tjusning i att vaxa bilen själv.
Det är alltid intressant och se hur många nya dörruppslagningar osv man har.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Jag är skepisk... ( och lat...)

SKEPTISK.... att det skall vara så svårt....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.