AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.759

Problem med typ av olja! HJÄLP!

cr
Jag skall byta olja i automaten på min BMW tds. Jag har med ljus och lykta letat efter vilken sorts olja det skall vara. På BMW sade man först att det är BMWs "long life" olja och behöver aldrig bytas. Detta trodde jag på tills jag läste näskommande gång i serviceboken där det står att den skallbytas varje inspektion 2.

Jag pratade med BMW idag och tjejen som jag pratade med sade som det står i serviceboken att den skall bytas alla insp.2. Efter detta sade hon att det vanligaste är att man har en Esso LT olja som BMW säljer. Strax innan pratade jag med Mekonomen som slog på reg.nr. och fick fram att det skall vara Castrol Transmax Z eller ATF Dextron III men att det vanligaste är den först nämda.

Tjejen på BMW började prata om olika färger på en skylt som efter en stunds resonomang visar sig vara märkskylten på växellådan. Om den är har grön bakrund skall det vara Esso och om den som min är svart sa hon efter att ha frågat flera andra samt "knappat" på datorn lyckades hon först hitta ATF Dextron III och sedan Castrol Transmax Z. Jag fågade då vilken olja BMW skulle ha hällt i om man lämnat in den och hon svarar Dextron.

Förvirringen är nu total för mig!!! Jag har många gånger tidigare bytt olja i automaten på andra bilar än BMW och där har det i samtliga fall varit Dextron III. Den oljan är i en röd kulör om den är frisk. Jag har nu tappat ut lite olja ur BMW:n och ser då framför mig en mörkbrun möjligen svart olja som påminner om helsynt. motorolja. (Castrol oljan är helsyntetisk).

Av detta drar jag två slutsatser: Antingen är det Castrololja i lådan (vet ej säkert men tror att den är ljusbrun som ny) eller så är det Dextron som har gått aldeles för varm och bränt till min kulör. Det sista alternativet tror jag knappt på för lådan växlar perfekt och oljan ser inte konstig ut luktar i.o.f.s lite åt asfalt hållet.

Någon som kan hjälpa mig med detta ??? Oljorna är ej blandbara med varandra.

MYCKET TACKSAM FÖR SNABBA OCH GIVANDE SVAR

MVH CALLE
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan tänka mig att BMW:s Longlifeolja är den modernaste av dem alla, just till automater skulle jag ta den "bästa" oljan och byta filtret samtidigt.

Se till att göra ett totalbyte (~7-9liter).

Mvh
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Vill bara fråga dig en 525 TDS 97! Är den en E34? Jag trode att den var en E39a?! Man upphörde väl tillvarka E34 1996. Är det inte så?

Mvh.

jambo523
cr
"longlife" oljan är Esso oljan det kanske inte fram gick av det jag skrev tidigare så den går bara att hälla i bilar med grönskylt på lådan. (min är svart). Självklart skall jag även byta filter.

Ang. årsmodellen så har jag förklarat ett antal ggr tidigare. När jag såg annonsen stod det -97 jag trodde som alla andra att det var en 96:a men i tyska regbeviset står det 9701 som tillverknings datum och 9704 är den utagen. När man köper reservdelar har en del brukar jag säga att det är en 96:a men endel har faktiskt rgister på e34 fram till 9706. Hur som helst är det en sen e34.

Fick prescis reda på att alla BMWs bilar från senare delen av 90-talet levererades med helsynt. olja även i lådan. detta talar för Castrol

MVH CALLE
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej cr

Med risk att du blir ännu mer förvirrad:

Oljan med BMW-beteckningen MTF-LT-1 är en ESSO-tillverkad olja med original beteckningen ATF LT 71141. Den är en longlife olja som BMW använder i vissa av sina manuella växellådor, bl.a. i E39-serien, så vitt jag vet. Dessa växellådor har dock en gul etikett! Enligt tidigare inlägg på forumet skall den vara en syntetisk ATF-olja och skulle teoretiskt kunna användas även i automatlådor. Som alternativ till den oljan erbjuder Castrol sin Transmax Z (helsyntetisk, longlife) eller TQ Dexron III (mineral, ej longlife). Kolla därför om tjejen på BMW har förväxlat oljorna och pratar om just MTF-LT-1 oljan. För inte så länge sedan, läste jag ett inlägg från ”hasso” där han anger BMW-beteckningen för oljan i automat växellådor. Den oljan kunde köpas enbart hos BMW. Sök efter hans signatur så hittar du dit. Du får dock ta med flera andra relevanta sökkriterier eftersom han har några tusen inlägg i forumet.

Ha det gott

Ellinas
cr
Nu har jag fått från tre olika ställen (BMW,Mekonomen samt den lokale bildelshandlaren) svaret att min låda skall köras på Castrol Transmax Z eller ATF Dextron III. Då har samtliga sökt på både reg.nr. samt lådans nr.

Anledningen till att Bmw skulle hälla i Dextron III är att man saluför ej Transmax sa BMW. Snyggt om de blandar med transmax och växellådan rasar.

Allt talar nu för Transmax.

Finns det ingen som har bytt på samma låda som kan delge lite info???

Fortsätt gärna komma med idèr samt synpunkter.

MVH Calle
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som du påpekar så är det ingen hit att blanda oljor, gör alltså ett totalbyte!

Mvh
cr
Javisst jag hade gärna gjort ett totalbyte om all olja gick att få ut men tyvärr är inte fallet så. Om man dränerar ut de som är i tråget får man ut ca 3liter och det finns lika mycket till i oljepump turbin samt övriga systemet.

Därav mitt problem, ända sättet att byta oljan är att först byta olja 1 gång, köra lite och upprepa oljebytet ett par gånger. Men hur många gågner man än byter kommer lite gammal olja finnas kvar.

Inga andra TDS ägare som stött på problemet??? Byter ni inte er olja???

MVH CALLE
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du ingen etikett på lådan? Tittar man i Länk så är det för 5HP18-lådan (som du har eller?) skall det vara Dexron III för e34.
cr
Det var en intressant tabell du hittat, synd bara at inte 525 tds finns med. 530 i har samma låda och kikar man på den så skall det vara Dextron. Det finns ingen Etikett på lådan annat än skylten med serienummer mm.

MVH CALLE
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du kan kolla lite här på Shells sortiment..någon av deras olja är den du kan köpa för svindyra pengar hos BMW men om du ringer deras kundavd. så talar de inte om för dig vilken sort det är..jag har provat..då hette det att det är en lokalt framtagen olja i Tyskland ??? Länk
cr
Så ja, nu är oljan inköpt. Det blev Castrol Transmax Z och det är enligt flera den det skall vara.

Jag var och besökte Bmw i Mölndal idag och pratade allt från tjejen jag pratade med igår till verkmästare och bilmekaniker och alla sa att om jag lämnat bilen till dem skulle de fyllt i en vanlig ATF Dextron III. Sedan slank det ur en av killarna att bilen levererads med en syntetisk olja motsvarande Transmax Z men att Bmw inte saluför denna olja och då är alternativet som dom har tillgänglig vanlig simpel Dextron III. Jag hade med mig ett prov på min olja och alla var helt överens med mig om att det inte var någon Dextron III olja utan något syntetiskt alternativ. HELT OTROLIG ATT EN MÄRKESVERKSTAD INTE HÄLLER I MOTSVARANDE KVALITÉ SOM BILEN LEVERERATS MED FRÅN FABRIK !!! Tjejen fixade dock fram ett papper som talar om vilka oljor som är godkända för min låda med svart skylt men sade också att hon inte vet om de är blandbar med varandra.

Efter detta ringde jag Castrols servicetelefon och han kikade både i sin lista och ringde dessutom till deras lab. Och båda sade TRANSMAX Z. De sade dessutom att lådan går att köra på Dextron III men att det är ett klart sämre alternativ och att den inte motsvarar det tillverkaren hällt i från början. Han sade dessutom att Castrols Transmax Z är blandbar med deras Dextron III olja men han rekommenderade att undvika detta. Så med en dåres envishet lyckades man till slut få fram rätt olja.

Med vänlig hälsning CALLE
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja..men glöm inte att på ett annat bilmärke med samma låda..tex mb..så blir det en annan oljerekommendation..det är inte vad lådtillverkaren rekommenderar..utan vad biltillverkaren har för avtal
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.