|
|
|
|---|---|
|
Är det identiskt X-drivesystem på X5, X3. 330xi och 325xi? nrw | |
|
X3 och X5 Facelift har samma xDrive drivsystem. 325xi/330xd/330xi har ett äldre och enklare drivsystem, för övrigt samma drivsystem som på X5 före faceliften i dec-03. MVH |
|
|
Vari bestod uppgraderingen av systemet och varför fick inte 330-modellerna det? nrw |
|
|
Som jag förstått det så är xDrive ett helt nytt drivsystem och inte bara en utveckling av det gamla. Ett modernare, mycket mer avancerat system av samma snitt som Haldex. Exakt hur det fungerar och exakt vad som skiljer systemen åt rent tekniskt överlåter jag till ngn annan. Anledningen att inte 3-seriens x-modeller fick det nya systemet torde vara att E46 befinner sig så pass långt fram i produktcykeln. BMW satsar nog krutet på de fyrhjulsdrivna versionerna av E60 och nya E90 3-serien som kommer under nästa år. Givetvis med xDrive. MVH |
|
|
I praktiken verkar Xdrive dock inte lika bra som i teorin om man får tro tester. Syftet med X-drive är väl att bilen blixtsnabbt kan lägga mer eller mindre kraft på fram/bakaxel för att t.ex motverka understyrning. Resultatet av detta är av t.ex Auto Motor und Sport att X3an på halt underlar "skottar" bilen rakt fram i kurvorna istället för att motverka understyrning. Ska tydligen vara hoplöst svårt att få ut bakvagnen det minsta om det är halt med bilar med x-drive. Men det är var jag läst ,och tror även jag sett det på motorjournalen eller topgear. Så jag har ingen egen erfarenhet av det hela. |
|
| Ska enligt ryktet komma 5 serie Touring med X-drive nästa år. | |
|
Ska man ha leka och ha kul ska det vara 50/50-drift, som Subaru eller Audi (med Torsen, inte A3 med Haldex). Haldex och liknande är enbart till för att det ska vara lättare att komma iväg och ge säkra köregenskaper. Funkar mycket bra (har haft en Haldex-Volvo), men roligt är det inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.