AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.178

Rassel vid Kallstart

Anton8
Det rasslar till ganska så högt och ca 3-4sek innan det blir tyst, alltid vid kallstart, mer på sommaren när den stog i solen lät det aldrig när man startade, men nu med kallare väder låter det varje morgon när jag ska starta!

Även när bilen är varm så när man går ut och lyssnar tycker jag den "Tickar" mer än förut, hellst när man kört lite hårdare.

Har köpt bilen för ca 4mån sen...när jag köpte den såg oljan ut att vara nybytt, iallafall färgen..nu senare har den blivit helt svart!
Ja jag förstår nog att jag borde byta olja men tänkte om ni andra varit med om liknande och vad n gjort, om det räckt med oljebyte eller om det blir en dyrare historia

Tillägas kan att sen jag köpt den har jag varje månad fått lägga ut alla extra pengar på att fixa olika saker (Bussningar,Hjulinstälningar,elhiss m.m) och hoppades att det skulle stanna till såna saker, när man kommer till motordelar så blir både delarna och mekanikern så dyr :/
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen bara de hydrauliska ventillyftarna som låter lite extra innan oljan kommer fram, byt olja o filter så blir det lite tystare... Du har väl Vanos på din också, tror den gillar täta oljebyten Länk ,Rusta har också en helsyntetisk 5W-40.

Kan även vara dags att byta kamkedjespännaren.

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En väldigt tjock olja, eller en "gammal" olja ökar oftast slamret vid kallstart.
Hur som helst så slamrar i princip alla lite grann vid kallstart.
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
fullt normalt med slammer i några sekunder innan oljan har hunnit bygga upp tryck nog för att tysta lyftarna(trycka ut luften om jag förstått saken rätt)
Anton8
Men det känns inte riktigt som "Tysk kvalite" inte när de rasslar sådär...man vågar aldrig kallstarta bilen när folk är i närheten.

Jag vet inte alls vad för olja det är i nu men vilken viskositet rekomenderar ni för att få de lite tystare? den tickar ju lite när den är helt varm som den inte gjort förut..tänkte om oljan helt enkelt blivit som vatten och nu låter allt...

Har ju ganska kalla vintrar här oxå....men 5W50 eller?
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
såg att nån nämde helsyntet, jag har ruskiga erfarenheter av den typen av olja.. motorer rasar. (kostsamt)

har kompisar som har råkat ut för samma sak.

om man har kört på helsyntet sen motorn är ny är det oki, men har man en gång haft i delsyntet motorn ska man inte ha annat!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skröna!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
hehe undrar om inte dom flesta Bmw´s sedan 1990 har levererats med helsyntet.så byt inte till mineral för då exploderar motorn och kolvarna hoppar ur och biter dig i arslet.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
hehe.. det är bara min åsikt.. å den fungerar för mig:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att byta oljan (och filter) och se om det blir bättre på ljudfronten.

Vet du vilken olja man bytte till innan du köpte bilen?
Om inte, skulle jag snarast byta olja och filter till en bra syntetolja!

Lämplig oljeviskositet är 5W40 i de flesta fallen. OM man har en motor som fortsätter att låta "mycket" efter oljebytet, kan man byta till t ex en 10W60-olja nästa gång.

Att helsyntetisk olja skulle orsaka haverier i motorer som tidigare har haft mineralolja är bara skrönor (som har viss historisk riktighet om man går tillbaka till sent 70-tal/tidigt 80-tal).
Detta har diskuterats många gånger och de äldre trådarna kan man komma åt via "sök inlägg".

En olja som jag har personlig positiv erfarenhet av att tysta tickande ventiler, är Valvoline helsyntetiska "Synpower 5W40". Den innehåller relativt mycket esteradditiv som brukar tysta mekaniskt slammer i "ljudliga" motorer.
Även Motuls helsyntetiska esterbaserade syntetoljor skall vara bra i det avseendet, dock är de ganska svåra att få tag på.
Finns säkert många andra oljor som också är bra i det avseendet, men dessa två vet jag är bra.

Budgetalternativ till dyrare oljor, är som redan nämnts:
Biltemas helsyntetiska 5W40 (inte deras 5W50, som har låg kvalitetsklassning!) eller Rustas helsyntetiska 5W40-olja som tillverkas av Aschland (Valvoline).
Ovanstående två oljor kostar under 50kr/litern och det är billigt med tanke på kvaliteten man får för pengarna!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
K2
348
K2
523i -97
Skulle kunna beskriva mitt lilla bekymmer på exakt samma sätt, pinsamt rassel vid kallstart. För mig låter det som att det är startmotorns drev som kärvar på sin axel vid återgång efter start. Som du säger, står den i solen och det är varmt ute så låter det perfekt även vid kallstart. Vad jag tänkte göra när vädret blir tillräckligt tråkigt är att plocka av startmotorn, rengöra och smörja upp drevaxeln.
Anton8
Bor ju nära finska gränsen så tänkte köpa Mobil1 Synpower S 5W-40 den kostade runt 25 Euro så det är ju inte farligt och såg att klassningen var API SL/*** Va de nu var..så den är väl bra va?

Dom hade även billig Motorolja helsyntetiskMobil 1 Rally Formula SAE 5W-50 men de kanske är lite överdrivet för mig eller? Kan inte alls dom här viskositets beteckningarna-...

Men då köper jag väl 5W-40 oljan och återkommer med hur resultatet blev för mig!

Anton8
Borde tillägga att det var 4l som kostade 25Euro
K2
348
K2
523i -97
Och jag kanske skulle tillägga att om startdrevet inte återgår snabbt nog till sitt viloläge pga skit och gammalt klet så spinner det upp genom sitt fortsatta ingrepp i startkransen när motorn startat. Detta åstadkommer ett mycket karakteristiskt "skraprassel" från startmotorn, ljudligt och metalliskt. Tickandet tror jag är en annan fråga, och det kan du säkert få bukt med genom byte till rätt olja som sagt. Har aldrig varit med om att det rasslar så man skäms vid kallstart pga oljud från ventillyftarna, det är ett helt annat och betydligt diskretare ljud. Har du möjlighet att spela in ljudet och bifoga här på något sätt så vore det ju perfekt!
Anton8
ska försöka göra det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.