AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.236

vibrationer e34

Visa användare
8
Halten
BMW 525 TOURING-93
har en bmw 252 touring 93. Är väldigt nöjd med bilen förutom att i hastigheter mellan 80-120 så vibrerar det, inte i ratten men det känns som att det skulle kunna vara obalans i bakdäcken. men dom är balanserade. jag har 225/45-17. Jag undrar om det inte är däcken vad skulle det kunna vaera då???

Mvh Halten
Dina fälgar är kanske ovala eller kan det vara fälgar från en e39 med större centrum (1,5mm), det drabbades jag av blev nästan galen innan jag hittade felet. På med centreringsringar och problemet var löst!
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
Kan även vara ovala däck
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
hissa upp bilen mät däcken med en uppriggad micrometer när du sakta snurrar dom
in
438
inkognito
E34 535-92
Kolla om det sitter centreringsringar på fälgarna, gör det inte det så är det nästan 100% säkert att vibbarna är därifrån. Så var det i alla fall på min bil. Hittar du inget annat kan du ju låna däck från en likadan bil, eller lägga på vinterdäcken och se om det upphör.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Kan vara mellanaxeln.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan det inte vara en bussning? Få se nu, var det casterstagsbussningen? Jag har samma vibrationer, men i 80-100, och mest när jag bromsar.

//Simon
Visa användare
8
Halten
BMW 525 TOURING-93
vibrationerna uppkommer inte när jag bromsar.och det känns om dom kommer fraån bakvagnen någonstans. Centreringsringar har jag på fälgarna.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan kanske vara Silentblocken som är dåliga. De kan ge sådana symptom.
Eller fjäderbenslagrigarna bak, kanske...

Bytte bla sådana idag på en bil som vi fick in, och DEN var först "knäpp i huvvet"! Båda lagrigarna var KNÄCKTA och det var som att man hade punka på båda bakdäcken och det klonkade och hade sig.
Visa användare
8
Halten
BMW 525 TOURING-93
var sitter silentblocken, är dom svåra att byta?
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Har liknande fenomen på min, med vibrationer runt 95-110, dock tilltagande vid inbromsning, tips??
Visa användare
279
norda
540iA -93
kan vara så att nåt utav däcken är ovalt. för jag har också obalans runt 100 km/h och det visade sig att ena fälgen inte var runt..där hade jag mitt problem!
blir att köpa till en fälg.

//norda
Halten

Nej. Inte om man vet hur man gör.
Kort:
Ta lös baksätet, lossa så att du kan slå upp bulten och värm en hel del runt/på det gamla blocket. Sen är det bara att smörja in den nya med såpa/vaselin och stoppa dit allt igen.
Jag har ett snarlikt problen, när jag ligger i kring 90 km/h och kör över ett skarpt gupp, exempelvis brunnslock eller liknande, så börjar det vibrera/hoppa enormt. Det slutar inte förens jag ställer mig på bromsen. Vibrationerna är grymma, ratten slår fram och tillbaks med ganska rejäl kraft och hela bilen "studsar". help?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om det kan vara en eller flera stötdämpare som är dåliga!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det har jag klurat på också, men grejen är den att jag letade lite i handskfacken bland kvitton. Dämparna är ca. ett år gamla och bilen går kanon efter vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.