AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.048

vinande ljud 540 e39

In
355
Inot
745iA -02
Nåja vinande och vinande, mera "visslande" kan man säga, och mycket svagt, exempelvis så kan man säga att med rutan nere i 20kmh så överröstar vägljudet det.

Svårt att säga var det kommer från men det låter som det är "under växelspaken" Bad grannen ratta bilen och satte mig i passargerarsätet, lade örat mot växelspaken och då lät det som det kom där i från. Folk som såg oss glida runt måste undrat vad en man vid ratten och en som verkar ha huvudet i förarens knä höll på med :-)

USA influerad felsökning :P

Nåja, det svaga "vinandett/visslet" uppstår då bilen är varm ca 1-2mils körning, och mellan 20-80kmh över 80 så försvinner det, på tomgång med P/R/N/D i och stillastående så hörs det inget, och det låter både med gaspådrag och utan.

Och det är inte de berömda gruskornen som brukar fastna mellan "plåtskyddet och bromsskiviorna"

Nu är jag säkert paranoid efter massa småfel de senaste två månaderna.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag hade också ett vinande i min fd 540 men är lite osäker på om det kan vara samma som ditt då du endast hör det när bilen är varm samt endast mellan 20 och 80.

Mitt vinande berodde på att den lilla gummiploppen i domkraftsfästet höger fram hade trillat bort. Fick en ny ditsatt och sedan var vinandet historia. Kan ju vara värt att kolla dina fästen.

___
BMWCS #5157
In
355
Inot
745iA -02
Jo, man hade hoppats på att det var något enkelt, men idag då jag satte mig i bilen och drog växelspaken från P-R-N till D så klickade det i reläerna till vänster om ratten.... Upprepade det flera ggr, och körde en meter framåt, då försvann det, stängde av motorn och samma sak igen.

Ja snart så börjar väl min bil att blinka då jag spolar i toaletten hemma också.

Nåja, verkstaden igen då :(
K-
8
K-G
740iA -99
Hej!
Har exakt samma problem som du nämner inledningsvis. I låga farter då bilen är varm och då det är varmt ute ylar bilen (varvtalsberoende). Själv har jag en 740 E38 -99.
Liknande problem har nämnts i tidigare trådar och ett av de problemen som nämnts är viskokopplingen till motorfläkten. Vet inte alls själv om det stämmer.
Vore själv mycket glad om någon listade ut vad det beror på, börjar tröttna på ylandet!

/K-G
mi
15
michka
525iM Touring -01
ett säkert kort är ju att lämna in bilen till bmw:))
Låter so det är ett lager mellan växellåda och motor. dett problem ni pratar om hade opel med sina bilar tidigare. och det var något lager som hade börjat ge vika, så mitt tipps är faktiskt lämna in annars kan det bli jä...gt dyrt.

Silver
In
355
Inot
745iA -02
Jo, det lutar åt lagrena, precis vad de sade på BMW. Skall in med bilen igen på måndag så jag får la se då.

Det som är mysko är "knäppandet" i reläerna under ratten, endast vid start av bilen då man ändrar växellägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.