|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Det börjar bli dax för en inspektion-2:a. Jag satt och tog en titt i serviceboken (köpt en svensk så man kan läsa den!) idag och det är ganska många punkter... Sen kollade jag på Jarls hemsida och läste vad de gör. 1. Där står kontroll av bromsvätska. Ska inte denna bytas helt vid varannan inspektion 2:a? inte bara kontrolleras? 2. Alla andra punkter, görs verkligen dessa på Jarls? Eller hoppar man över vissa "oviktiga" detaljer för att kunna pressa priset? En inspektion går ju på runt 3000 på jarls. Vad går den på hos BMW? Tänkte ha Jarls (om det nu blir dem) att kolla oljepumpen när de ändå byter olja. Vad är rimligt att de tar extra för detta? Enligt alla här så är det skitsimpelt att göra, speciellt när man har lift tillgänglig. Jag undrar ju mest om alla småpunkter som kan tyckas löjliga men som säkert kan göra nytta eftersom de är med i serviceboken verkligen görs... Jarls har ju bra rykte, men är det för noggrannhet eller bara för kunskap och pris? Hur lång tid tar en inspektion 2? Är det lönt att planera in en tur på väla medan de gör den eller tar det en hel dag eller mer? Finns någon liknande verkstad i landskrona eller lund som har bra rykte och är billiga? |
|
Nu vet jag ju inte hur mycket din bil har gått, men min som rullat närmare 20.000 mil skulle jag aldrig lämna in för en "Inspektion II". Tror inte det höjer värdet nämnvärt vid ev försäljning. Dom kollar en massa saker som man egentligen kan kolla själv lika gärna. Om inte annat märker man om vissa saker börjar vara dåliga, och andra försöker man se över lite då och då. Sen fixar man det som behöver fixas allt eftersom. Hittar tyvärr inte länken till vad som görs på de olika inspektionerna, men man kan säkerligen beta av listan ganska enkelt själv. Som exempel kan nämnas en bekants Volvo V40 som det var dags för en ganska dyr service på samt oljebyte då förståss. Jag ringde och frågade vad det skulle kosta, och det var ganska många tusenlappar. Frågade vad dom gör.. "Jaaa vi kollar väl att bromsarna är bra och byter olja + filter" var svaret. Bara oljebytet var ju vesäntligt mycket billigare (även om det kostade mer än till min V12...). Bromsarna kan väl vilken idiot som helst kolla själv, om inte annat gör bilprovningen det. Och som sagt man hör/känner/ser när saker börjar vara dåliga när man använder sin bil! Överreklamerat med inspektionerna där! |
|
|
Att byta bromsvätska tycker jag känns som en bra investering. Den skall bytas åtminstone vartannat år, oftare gör absolut ingenting. Att sedan ngn kollar skivor och klossar, visst kan man göra det själv, men om de ändå är där och rotar, så... 3 lakan för en Insp2 känns inte särskilt svettigt, IMHO. mvh Anders |
|
|
Brukar kosta mer än 3 lakan på BMW verkstad iaf. Byta bromsvätska vartannat år? Tror inte det är bytt i volvon på 21 år och den bromsar fint.... |
|
|
Ras.mus: De vätskor o filter som bara kontrolleras men du vill byta är tilläggsarbeten, dessa kostar extra på BMW också... Har bara hört bra om verkstan på Jarls. Mvh |
|
Ras.mus |
Min bil har gått snart 21000 mil. Men den är ju ändå värd några lakan så den dagen man kanske säljer den, lönar det sig inte med en full servicebok då? Fast man kan ju dokumentera allt noggrannt och spara alla kvitton så kanske det är lika bra om inte bättre? |
|
Johan_S: haha, det var inte illa :) skulle vara kul att se hur den ser ut efter så lång tid i systemet, du har ju iaf ingen läcka då, uppenbarligen ;) mvh Anders |
|
|
så är det med volvo. tråkig bil men det håller då...Min amazon har mig veterligen aldrig bytt bromsolja heller. Den har säkert rullat 40000mil och klarar besiktning galant. förra året då jag plockade fram den så körde jag på den bensin som var i och tillochmed det gick bra efter 10 år stillastående. Den är guld värd dessa dagar då fin-bilen vill till att dö. Länk |
|
|
Bromsvätskan byter man för att den tar upp vatten vilket ger lägre kokpunkt och risk för rost i systemet om det blir extremt. Kör man som en vanlig svensson hela tiden lär man inte märka om vätskan är 20 dagar eller 20 år gammal. Kör man däremot i alperna eller på bana kan dålig vätska ställa till det. //Magnus |
|
|
Vart skulle vattnet komma ifrån? Vatten blandas väl inte med olja..? |
|
|
Bromsvätska är INTE olja! Bromsvätska är en glykolbaserad produkt (undantag för DOT 5, som är en silikonoljeprodukt) som helt riktigt drar till sig vatten med tiden. Största mängden vatten kommer faktiskt genom gummit i bromsslangarna! Byte vart annat år på bromsvätska annars kan man räkna med rostskador och problem när bromsarna blir riktigt varma då vattnet skapar ånglås i bromssystemet = totalt bromsbortfall.... I extremfall kan vattnet frysa om det är riktigt kallt med samma resultat. Tyvärr fuskas det ganska friskt med bromsvätskebyte på många verkstäder. Många fuskar genom att bara suga ur den gamla bromsvätskan ur behållaren och sedan fylla på ny, men då blir den vattenbemängda vätskan kvar ute vid oken och problemen kan uppstå... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Klart intressant! Kanske man skulle ta en titt på "oljan" i volvon trots allt =) Kör den ändå då och då.... Har iofs aldrig haft problem med bromsrör o.d. än så länge... För att återgå till Insp 2. Vad brukar det kosta på 750 på BMW verkstad? Inte för att jag någonsin kommer att lämna in min för det, men det kan vara kul att veta. Insp 2 var för övrigt nyligt gjort innan jag köpte min (kollat med verkstaden). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.