AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
722

blåst topp packning

ska lyfta toppen på min 735 88,måste jag skruva ner insug och grenrör,eller kan det följa med upp???

kenneth
Jag gjorde ingreppet på min E34 härom veckan, men det bör vara marginell skillnad. Insugets nedre skruvar går inte all lossa om toppen är kvar i bilen, möjligtvis underifrån med en j-a massa krångel. Mitt följde med upp iaf. Har du möjlighet att lossa grenrören från avgasrören så kan du ha kvar dem, men det är inga större problem att lossa dem från toppen annars. Det jag ansåg vara krångligast är plastskenan där spridarkablaget finns.Börja med att lossa härvan med kontakter som går underifrån plastskenan genom insugsrören till sidan av blocket. Sen jag klippte jag alla buntband inne i skenan, sen lossade jag alla plastluckor till spridarkontakterna. (Du förstår när du ser det) Sen kan du lyfta upp hela bryggan ca 10 cm så du kommer åt att lossa kontakterna från spridarna. En riktigt dålig konstruktion som man bara borde hitta på nåt koreanskt halvfabrikat. Annars är det inga större bekymmer, det sitter en 19 mm bult under grenröret vid 6:ans cylinder för avtappningen av kylarvätskan. Det blev lite mer än vad du frågade efter, men förhoppningsvis så kanske det kan spara lite tid åt dig :)
an
643
anlima
735iA -87
Det går även att ta topp med kablage, lossa bara multikontakten vid värmeventilerna och lyft sedan allt.

/Mats
Jag övervägde det, men det gick iaf på min bil en kabel rätt in i databoxen också.
tackar för tipset..

kenneth
Ik
223
Ika
525i -88
Jag står också i samma sits. Alltid bra med lite tips innan man skrider till verket. Kom inte längre igår än att ställa av bilen och avbeställa besiktning plus att ta lös ventilkåpan. tålamodet börjar som försvina när man har haft bilen mer i garaget än på vägen.

Länk
Plocka bort insug, lossa avgasröret från grenröret o låt dessa följa med toppen....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.