|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har ett Pioneer TS-C1720 framsystem. Dock saknas filtren. Det är alltså en 6,5" bas/mellan och en 1" diskant. Detta ska sitta fram i en E36 touring. Vad rekomenderar ni för delningsfrekvens? Jag har tänkt att ha basen/mellan vid fötterna och diskanten vid backspegeln? Branthet? 6dB 12dB? Följdfråga Var ska jag dela mellan 6,5" och baslådan (10") 100Hz? 200Hz? Ös på med svar ljudkunniga!!! Mvh Per | |
|
Mina spekulationer: Diskant: HP vid ca 3500 Hz med 12 dB branthet. Styrande faktorn är resonansfrekvensen som det gäller att ha bra dämpat vid, denna ligger förmodligen på ca 2000 Hz. Bas/Mellan: LP vid 3500 Hz och 6-12 dB samt HP vid ca 80 Hz med 12-18 dB branthet. Subwoofer: LP vid 80 till 100 Hz med 6-12 dB branthet Disktanten behöver nästan säkert dämpmotstånd då dessa oftar är mer lättdrivna mellan/bas och det ofta sitter sådana i orginalfiltren. Planerar du att använda de inbyggda filtren i förstärkaren/-na? Det fundera jag på att göra och därigenom helt enkelt skippa de passiva filtren. Mvh Björn Länk |
|
|
Jag håller med föregående talare! Eftersom de pasiva filtren ändå kommer att kosta en del, så satsa på ett tredje slutsteg istället. Då kan du justera frekvenser & nivåer optimalt. Det räcker med ett litet steg till diskanterna, tänk bara på att det måste ha ett HP filter som går att justera omkring 3500Hz. |
|
|
Tack för mycket bra svar. Det blir nog att jag kör 2 steg där det ena 4 kanal får driva diskant och mellan och ett 2kanal/monosteg för bas. Sen kör jag aktivt 3-vägs filter om det finns något somm passar. Finns det steg med inbyggt filter vid 3500 Hz? Det finns väll 4-kanals steg där man har 2 separata RCA ingångar så jag kan köra diskant och mellan med samma steg fast separat.. om ni förstår mig!? Då får jag ju möjlighet att justera nivån också, fast det har jag ju med filtret också iofs. Rörigt blev det men jag tror jag har lösningen nu. Var länge sedan jag byggde billjud så jag har tappat kunskapen känner jag... /Per |
|
|
Hej Ett DLS CA51 verkar man ju kunna köra hela anläggningen med eller har jag fel? koppla mellanregister på AB, där kan jag ju dela av 100Hz neråt och 3000 uppåt koppla diskant på CD, där kkan jag ju dela av 3000Hz neråt. och basen på den femte! med 100Hz uppåt Mina krav är inte att spela 120dB utan att få ett bra ljud med lite extra krydda! Vad tror ni? /Per |
|
|
Om du kan använd steg med inbyggda filter. Exempel 1: JL Audio 500/5 Länk om man vill ha en allt-i-ettlösning där 'bak'-kanalerna används till diskanterna. Exempel 2: JL Audio 500/1 Länk + 300/4 Länk är vad jag själv kör med. Dessa är just bara exempel, det lär nog finnas åtskilliga produkter som har filter som klarar av de nödvändiga frekvenserna. Hög effekt-kapacitet är inte bara bra för att kunna spela larvigt högt, det är också viktigt för ljudkvaliteten. En kraftig förstärkare som bara används måttligt mycket blir ju aldrig överansträngd och riskerar inte att förstöra högtalarna så lätt. En underdimensionerad förstärkare riskerar paradoxalt nog att förstöra högtalarna (och öronen) snabbare än en överdimensionerad förstärkare. Mvh Björn Länk |
|
|
Vem säljer dessa i sverige? /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.