|
|
|
|---|---|
|
jag har en s38b36.. när ja nu ska överladda den hur stor roll har icn jag har tänkt mej runt 450-600 hästar tacksam för svar mvh pezen Länk | |
|
icn har en otroligt stor roll i det hela. ska du ha 450-600hk ska du ha en ic som är ordentligt tilltagen. den ska minst klara 650-700hk. lite marginal är alltid bra. desto större ic desto kallare luft. desto kallare luft desto mer effekt och mer välmående motor. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Allt för stor IC leder till stor luftmassa att accelerera å så med så det är inte riktigt: -AS-STOR e bäst! Men du får nog inte på en för stor ic för 600hk på beemern endå. Men IVECO's lilla lastbilsic tycker jag ser "fin" ut. ot: Se till å plugga klart nu så vi kan mappa ekblom! |
|
|
Läste i en bok att man kan räkna på 15% mer effekt men en IC än utan. OBS... jag läste det, inte min idé ;-) Men det är ju en fingervising om att man ska ha en bra IC. Länk www.reptil.nu |
|
|
man brukar också säga att om man ska ladda mer än 0.4-0.5 så måste man i princip ha en ic, för insugsluften stiger så mycket i temp när man komprimerar den så mkt. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
om ja säjer så här då en ic från en audi rs2 eller nått i den stilen skulle det funka??det blir i allafall mer mot 500hk hållet tack för alla svar mvh pezen Länk |
|
|
tycker att en rs2 ic är för liten att montera om du ändå ska bygga om en motor så pass rejällt. Visst de kanske skulle funka men en rejäll ic vore välinvesterade pengar. En stor och dåligt byggd IC kan dock vara sämre än en liten och effektiv sak eftersom att man får olika tryckfall i dem. Men en stor ger ju mycket kylarea. |
|
|
Jag är ingen expert i detta ämne men min 633a har funkat mkt bra med en orginal mitsubishi evo6 intercooler och den har inte varit känslig för temperaturändringar ..den har gått lika fint vare sig det varit 10grader eller 30grader varmt ute... Jag tror inte den hade gått mkt bättre med en jätte intercooler.. Det är nog minst lika viktigt med luftflödet... Så min uppfattning i detta ämne är att man inte måste ha det största man hittar utan lagom är bäst.... Det bästa är att någon som testat med flera olika intercoolers till samma motor svarar... Stefan... Race to the last drop! |
|
|
Evo 6 IC:n är väldigt fin och räcker långt. Allmänna gaslagen förklarar enkelt varför en bra IC är viktigt. Stiger insugtempen så minskar volymen luft man får in i motorn och således också effekten. Har aldrig märkt någon nackdel med att överdimensionera. För strippåka kan man dock ha en för liten IC i förhållande till effekten då den inte hinner bli uppvärmd på dom få sekunder man gasar. Tex IC:n jag åkte 11.12@207.5 med min busbil var nog inte god för mer än 250 statiska hk. Nu sitter det en evo6 på den också, men jag har inte hunnit åka 402 igen och kollat skillnaden. Länk |
|
| bäckis vart får du tag på alla evo6 intercoolers? | |
| utformning på gavlarna, då framförallt volymen är däremot en faktor som kan medföra onödigt högt tryckfall över IC:n, med för stor volym i gavlarna kommer luften att stagnera då den kommer in i gaveln, för att sedan måsta accelerera in i cellerna och sen stagnera igen och accelerera in i tryckröret igen, med för små gavlar blir och andra sidan inte fördelningen av luften genom cellerna bra... lagom är nog bäst även här... | |
|
Fredde: Tur! Vi mappade en evo6 där ägaren hade bytt till en större. Frågade om han hade original kvar, och det hade han. Länk |
|
|
ok nu har man fått lite uppfattning om hur det e med en ic mvh pezen Länk |
|
| Bäckis: Okej turbarn :D. John har ju en sån på sin 745 nu. och den funkade ju bra. så jag misstror dig inte om du säger att den funkar kanon på din bil..... Jag som är så dålig på svetsen borde få tag i en såndär IC :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.