AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.339

Larmindikering E39

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har kommit på ett fenomen som jag inte kan hitta någon förklaring till i instruktionsboken bla.
När jag parkerar på en på en parkering med en bil stående bredvid när jag ska in och handla någonstans.
När jag återkommer har bilen bredvid åkt men larmindikatorn
lyser med ett fast sken????-.
Parkerade på ett liknande sätt men kunde då hålla koll på bilen från kaffebordet hos en bekant,när bilen som stod brevid startade så slutade larmindikeringan att blinka och övergick till ett fast sken, efter ca 10min började det blinka igen som vanligt, Vad är det som händer igentligen, ökar larmets beredskap eller nåt???
Har orginallarm med fjärrstyrning.
Nåt för Folke kanske??
MVH

Hasso
Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Tjena!

Precis samma fenomen har jag också noterat vid parkering med andra bilar intill. Trodde först att larmet indikerade att det varit utlöst men jag har inte sett någon åverkan på bilen. Tacksam för om någon vet vad det kan bero på.

Björsa
Hmm. Klart intressant fenomen. Jag har tyvärr inget originallarm i min E39, men kan tänka att det sitter nån volymsensor, typ mikrovågsdetektor. Kan ev. vara tillval och brukar sitta i undertaket.
Dessa skall ju reagera på rörelser inne i kupén, möjligt att ev vibrationer (ultraljud) utifrån kan påverka dessa. På en del larm kan indikering ske i två steg, kanske som ett "förlarm" bara med larmindikatorn, även känsligheten på detektorn kan vara olika kanske beroende på typ av påverkan.
Sen kan det ha att göra med div. timerfunktioner i larmet, möjligt att det reagerar olika beroende på hur lång tid som gått efter aktivering.
Jag har tidigare läst i både tyska och svenska i-boken till E39, finns verkligen en mängd funktioner på larmet, har för mig att det var en del om olika tidsfunktioner bl.a.
T.ex skulle statusdioden släckas efter 24 tim tror jag, sen fick man läsa av ev. händelser med knapptryckningar.
På Cargard (och säkert en del andra larm) sitter oftast en glaskrossdetektor. Dessa jobbar med de speciella ljudvågor som uppstår när man knackar en ruta, men går oxå att störa genom att skramla med nycklarna mot rutan, eller spela lite högt med stereon.
I avlarmat läge tänder den då ena statusdioden.
Kanske nån sån detektor även i BMW-larmet? Ett annat tillval (eller om det är standard) är nivådetektor.
Även dessa har tidsfunktioner, och skall dessutom kalibrera sig själv osv när man parkerar på en icke helt vågrät plats.
Sammantaget en hel del parametrar att fundera på.

FP
leksa
Kan bekräfta nivålarmet, det är std. och är ett slags kvicksilverbrytare(gissning) och finns i bacluckan.
Kupedetektor, std., sitter innanför innertaket, detekterar rörelser (gissning igen), går ej tyvärr i funktion vid öppna fönster.
Dessa larm går att stänga av vid behov med ett extra tryck på fjärren efter , ger ett längre första blink i larmdioden.

Leksa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag var igår på BMW och beställde Njutransplanation i form av M5-01 grill.Kundmottagaren stod då vid disken
och demonstrerade för en kund hur man stängde av kupé-
larmet med hjälp av olika knapptryckningar, jag passade då på att fråg om det här fenomenet men fick inget svar mer än att larmet är väldigt känsligt.
Det verkar vara nått som dom inte kände till heller därför min fråga.
Folke: Jag är också inne på din teori, men det vore ju kul att slippa "spåna" och få det bekräftat.
Har man som jag jobbat med felsökning och utprovning
av fordonselektriska styrsystem och el, så funderar man ju lite extra på sådan här saker speciellt när man inte kunnat lista ut det själv på ett halv år.Hade man ett riktigt detaljerat elschema så underlättar det ju "spånandet" betydligt.
MVH

Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag tar och aktualliserar detta inlägg då jag fortfarande undrar om nån har full koll på detta fenomen.

MVH
Hasso
Var hos BMW och pratade med en tjomme. Han bekräftade dock att larmet är väldigt känsligt och det kan ju som sagt vara därför som lampan slutar blinka, som någon typ av indikering alltså. Han bekräftade även att ett extra tryck på larmknappen stänger av brytaren (som satt i bakluckan) och deckaren inne i kupén.

T
ma
48
mackett
528iA Touring -97
Hasso:
Jag har också fått den här konstiga fenomenet, men ibland så har det berott på att min baklucka inte varit riktigt stängd.
Fast om det alltid är det som är problemet är ju frågan..

aldrig mer Audi!
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
T vad menar du med ett extra tryck?
När jag har larmat min bil (orginal larm) och trycker en gång till på låsknappen så blir det fast rött sken i lampan under spegeln och min innerbelysning tänds en kort stund. Har jag då avaktiverat något?
Sedan kan jag bekräfta att larmet är känsligt. Det började tuta när jag hade min bil stående i min fars garage och jag öppnade garagedörren. Det var ett mettaliskt ljud vid öppnandet...
Det händer inte i mitt garage som tur är.

Mvh

/NP
NP: Man avaktiverar kvicksilverbrytaren eller vad det nu är för avkännare nivå eller av vibrationer. Dvs min bil borde sluta tjuta på exempelvis Gotlands-, finlads- eller tysklandsfärjan... Detta är något som jag endast åstadkommit med att inte larma bilen utan endast låsa manuellt med nyckeln. Känns tryggare att bilen åtminstone är larmad. Även utan nivåändringlarm..

Ha en fin...

T
leksa
Jag hade redan sagt allt detta tidigare i år ... ingen verkar läsa mina inlägg, f..n vad j......t !

Kan bekräfta nivålarmet, det är std. och är ett slags kvicksilverbrytare(gissning) och finns i bacluckan.
Kupedetektor, std., sitter innanför innertaket, detekterar rörelser (gissning igen), går ej tyvärr i funktion vid öppna fönster.
Dessa larm går att stänga av vid behov med ett extra tryck på fjärren efter , ger ett längre första blink i larmdioden.

Leksa
Vill bara inflika när det gäller att stänga av kupe och nivådetektor...

Tryck en gång för att låsa. Tryck direkt efter in knappen igen och HÅLL den inne tills indikatorn tänds med ett fast sken...

Vet att det är funkar då jag både har haft djur i bilen och åkt båt några gånger... :)

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.