|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Köpte min 328 för ett litet tag sen och då var däcken som satt på helt slut (215/45-17). Har nu precis lagt på nya 225/45-17 och nu vibrerar det i ratten när jag kör samt när jag bromsar. Grejen är den att fälgarna var skeva och lite buckliga, så dem fick lägga på rätt mycket vikter vid balanseringen. Dem sade även att det här kommer märkas när du kör med bilen. Det jag tycker är lite konstigt är att jag inte kände något innan jag bytte däck på bilen. På måndag lämnar jag in fälgarna för att få dem riktade (där jag bytte däcken sa dem att dem behövde riktas, vilket jag tror på eftersom jag såg hur dem såg ut när dem snurrade i balanseringsmaskinen). Tror ni som innehar lite mer erfarenhet än mig att det räcker med att få fälgarna riktade och sen balansera om däcken, eller kan det vara något mer som skall göras för att få bort vibrationerna? Kostar tilräckligt med riktning av fälgar tycker jag, så det vore ju bra ifall det räckte. Kanske kan vara bra att nämna att vibrationerna börjar vid ungefär 30km/h och håller sen i sig och tilltar vartefter man ökar hastigheten. Vid 140 skakar hela bilen och man tror man ska flyga av vägen nästan. Käns som att fälgarna är som ett ägg i formen (vilket dem nästan är). Tacksam för informativa svar! MVH /Jimmy Min bil: Länk | |
TobbeBMW |
troligen så är dom felbalanserade och detta i samband med skevheten på dom gör att det vibrerar. Hade själv en duktigt skev fälg som dom sa att det inte gick att balansera bort, men jag kände inget när jag körde. Ett tips bara, sätt som skevaste (om flera) bak, där märks det minst. |
|
Det var euromaster som utförde bytet samt balanseringen. Man tycker att en sån välkänd firma borde balansera rätt. Jag ska rikta alla fälgarna när jag ändå håller på eftersom alla är mer eller mindre skeva/småbuckliga. Tack för svaret! Om någon annan har något att tillägga så är det fritt fram! Min bil: Länk |
|
| lämna dom till en annan verkstad innan du riktar dom för balans | |
|
Om fälgarna är orunda/skeva, kan du aldrig balansera bort vibrationerna! Troligen räcker det med en riktning och ombalansering, men om det är stora skador på fälgarna kanske det inte går att rikta dem pga t ex sprickor i godset. Med tanke på att de sa till dig att det skulle märkas pga orundheten, tycker jag inte att det är så konstigt eller oproffessionellt av Euromaster... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kanske kan vara bra att nämna att vibrationerna börjar vid ungefär 30km/h och håller sen i sig och tilltar vartefter man ökar hastigheten. Vid 140 skakar hela bilen och man tror man ska flyga av vägen nästan. När jag hör detta så är min erfarenhet att du gör bäst i att inte kosta på,för att få dessa symptom så är fälgarna rejält skeva/orunda.Tror att det kommer att bli rejält dyrt att få till dom skapligt,tänk även på att bilen får stryk av obalansen hjullager,dämpare,fjädrar,leder,bussningar,mm, tänk även på att däcken tar stryk.Så i slutändan blir det nog billigast att försöka byta ut dom defekta fälgarna. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
När dem nya däcken lades på så hittades inga skador utöver just skevheten. Jag pratade med en firma som heter Intera angående riktning av fälgarna, vilket är det enda dem sysslar med. Enligt dem så ska det absolut inte vara några problem att rikta dem så att dem blir som nya i stort sett. Som du sade "Johan B" så tycker jag inte att Euromaster betett sig konstigt på något sätt, så dem har jag förtroendet kvar för. Intera tar 750:- +moms för riktning av en fälg, oavsett skick på den. "Trucker" Jag kör i stort sett ingenting med bilen nu när den är såhär. Att jag riktar fälgarna är bara en "tillsvidare-lösning". Kommer antagligen köpa nya fälgar inom ett år, så dem kommer gå max nästa säsong också. Tack för alla svar! Min bil: Länk |
|
|
Fälgarna kan ju inte gärna blivit mer skeva för att du bytte däck, så har du mer vibrationer nu än tidigare är det ju troligtvis någonting annat som påverkar...? Centrerar fälgarna på naven ordentligt? Stämmer inte centrumhålet i fälgen exakt i mått med styrningen på navet centrerar den inte utan centreringsringar, då kan man få de symptom du upplever. Sitter fälgarna placerade likadant nu som tidigare? En skev fälg kan ge väldig obalans om den sitter fram, men knappt märkbar obalans om man flyttar bak den. Är en fälg ordentligt skev blir det aldrig bra med mindre än att man riktar eller byter den, rör det sig om mindre skevhet kan man ofta matcha däcket på fälgen och sedan balansera bort det mesta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"Jesperado" Jag tycker också det är konstigt att det vibrerar nu, men inte innan jag bytte däck. Jag kollrades dock bort när däcken lades om, så jag har ingen koll på vilken fälg som satt vart innan. Fälgarna centrerar ordentligt, så troligtvis är det ju bara riktning och sen ombalansering som behövs för att få bort obalansen. Alla fyra fälgarna ska riktas och då borde det väl inte spela någon roll vilken fälg jag sätter vart??? Min bil: Länk |
|
|
Nej, är fälgarna ordentligt runda och balanserad kvittar det ju var dom sitter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.