|
|
|
|---|---|
haimaul |
Som rubriken lyder: finns det några fördelar med att ha oljefilter där man bara byter insatsen (+ lite brickor och packningar), som på BMW, jämfört med "burkarna" som många andra biltillverkare använder? Har just bytt olja & filter och blivit sedvanligt oljekladdig. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Biligare att tillverka är väl orsak 1A (det kostar ju som ett "vanligt" oljefilter...) sen döljer man det med " mindre miljöbelastning då man slipper kasta bort plåtskalet".... Ganska vanligt på dom flesta nyare bilar idag... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
En fördel som det påstås är att miljön mår bättre med inatsfilter...Slipper ju lite metall då. Mvh Janne. |
|
|
Mycket mycket bättre att byta tycker då jag i alla fall! Förstår inte hur man kan kladda ner sig av att byta insatsfiltret...det ligger ju där i sin kopp..bara att lyft ur och slänga ju...skaplig skillnad mot andra bilar där det kan sitta på sidan av blocket och så. Så när man tar bort det bara vräker det ut olja ur det... Det tycker då jag är det bästa med dem. Sen är det ju som sagt inte helt fel att slippa slösa på metall heller.. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
| En patron till ett insats bör vara billigare än motsvarande spin-on. Det verkar nästan att vara tvärtom i BMW:s värld! | |
haimaul |
OK. Var nyfiken på om det fanns någon teknisk fördel med arrangemanget men det är alltså sannolikt en ekonomisk fråga. Lite trevligt är det ju ändå (trots att jag lyckas grisa ner mig varje gång) att pyssla med de olika packningarna, och se vad för slags skit som samlats i botten av burken. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Jag tycker att det är bättre med insats... det blir så mycket enklare att byta filter... bara att slänga på en lednyckel och vrida o sen ta ut filtret... på andra bilar sitter filtret väldigt svår åtkommligt och man behöver rätt sorts verktyg för att få loss burken och så... mycket enklare att byta tycker jag 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
Nu sitter ju en del insatsfilter "undertill", tex på 635an, så man klarar inte ett byte utan att grisa till det. Hållaren för filtret är ju skruvad med en genomgående skruv underifrån. Annat är det på tex E34, där sitter filtret upptill och man behöver bara ta av "locket" och lyfta upp filtret. Det senare är ju enkelt och rent att hantera, man kan tom byta filter utan att tömma ut oljan (vad det nu skulle vara bra för). __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
på min m535 hade jag en avtappningsplugg längst ner på oljefilterhållaren. plugga på en slang lossa som när man luftar bromsarna o vips var oljan ute ur burken. på e34 tycker jag det är asbra, mindre kladd än som t.e.x volvo(ursäkta svordomen) som har spinon filter, det grisar ju ner halva motorrummet. e34 tar man upp filtret o har en liten burk breve så har man inge kladd alls. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Visste inte att de fanns undertill också. Det verkar ju rätt korkat, då är det ju nästan sämre ju..klart de skall sitta upptill rättvända som de gör på lite "nyare" En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Jag tycker tvärt om,du har inte problemen med backventiler som hakar upp sig med den "underliggande" placeringen på t.ex äldre E28 M30...Tycker att det finns en tendens till rappel med denna ventil på dem E34 o E32 med "motorrumsplacerade" oljefilterhus. Går smidigt att laga om man vill det iofs, men det är INTE många som bryr sig om att oljetryckslampan lyser längre än nödvändigt efter start ändå(kan enligt uppgift röra sig om mera än tiotalet sekunder innan oljetryckslampan släcks med def backventil),annat än vi entusiaster förståss ;) Mvh Janne. |
|
|
Det kanske du har rätt i :-) Jag personligen har inte märkt nåt av några problem med backventil på nån av mina 3st e36:or. Som bekant sitter det ju ett insatsfilter på dem upptill likadant som på e34. Tiotalet sekunder...lät mycket det..det skulle då jag inte tolerera..iofs kanske man kan klassa mig som entusiast :-) En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
| Sen är det mycket lättare att inspektera filtret efter föroreningar, lite jobbigt att klippa upp plåtfiltrena :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.