|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Nu äntligen har farsans x3:an kommit. Det är en 3,0d. Nu undrar jag/vi om bränsleförbrukningen kommer bli lägre när bilen blivit inkörd? Vissa påstår ju det, andra inte, nu vill jag gärna ha ren fakta. Mvh/ Oskar som är super nöjd med nya bilen:-) | |
|
Bränsleförbrukningen kommer att bli lägre, svar ja. Läs om hur bilen ska köras de första 200 milen i instruktionsboken och kör in bilen där efter. MVH / Jacob |
|
| Synd att trådar som även har vettiga inlägg tas bort här på autopower istället för att bara radera inläggen som är störande. Johan B experten på forumet när det gäller olja/motorer skrev en förklaring till varför bensinförbruknigen går ner efter inkörning (inkörning = 700-1200 mil). Kort sammanfattat så blir motorn mer tät med tiden och därmed sjunker olje och bränsleförbrukning. | |
|
Jag försökte söka men hitta inget bra svar. Synd att Johan B´s förklaring om varför bränsleförbrukningen sänks när bilen blivit inkörd är borttagen... Låter bra, då är det väl bara att tuta och köra in bilen som är kvar då. Mvh/ Oskar |
|
|
Kort sammanfattat så kan man väl säga att motorns olika delar får lägre friktion efter inkörningen, och således sjunker bränsleförbrukningen, ufta ganska drastiskt! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Tillägg till Kalles förklaring: I takt med att kolvringar mm. sliter in sig, kommer de att täta bättre i cylindrarna och då ökar verkningsgraden. Ofta får man lägre bränsleförbrukning efter motorn är inkörd, och samtidigt brukar effekten stiga, samt oljeförbrukningen upphöra/minska. Eftersom moderna oljor är så bra (ger så lite friktion och slitage i motorn) kan inkörningen ta ganska lång tid. Ett talande exempel på det är VAG:s turbodieslar som kan ta upp till 6000mil innan de är inkörda och slutar dra olja samt ge ordentligt med effekt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B m.fl, Tack för bra och utförligt inlägg! Men hur långt rekomenderar ni att man köra in bilen, alltså innan man börjar köra lite "hårt" med bilen? /Oskar |
|
|
Minst 1000 mil skulle jag vänta innan jag började gasa lite hårdare. (enligt instruktionsboken kan man GRADVIS börja köra lite hårdare efter 200 mil) Vill man vara på den säkra sidan kan man vänta till efter första servicen (vilken borde komma vid ca 2000-2500 mil), innan man "släpper alla hämningar" i gasfoten. ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så att köpa en demo-bil som alla kört skiten ur, det är en dålig affär? /Anders |
|
|
Inte nödvändigtvis, men det är en chansning...om bilen är mycket hårt körd innan den är inkörd kan det få effekter på motorns livslängd och framtida oljeförbrukning mm.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Självklart vill man bilens "bästa" därför körs(och kommer köras) bilen mycket varsamt... Kul att få så snabba och bra svar! Vi har väl bara en ca: 980mil kvar till 1000mil nu da :-) /Oskar |
|
|
Fel fel fel....... Alla bilar drar MER efter inkörning i vekligheten. Under inkörningen så kör man ju självklart lungt och fint för att låta allt slita in sig. Sedan när inkörningen är klar så kan man börja använda motorn lite mer och då drar det mer... Visst, allt går lättare och är tätare och den drar 5% mindre, men helt plöstligt vågar man gasa och den drar 20% mer istället... |
|
|
JanF: Håller med dig till viss del! Jag bara väntar på att 200 mil skall ha passerats:-) Men om man kör 100 mil innan inkörningen och jämför det med 100 mil några tusen mil senare(alla milen körda med samma lätta fot), så tror jag att förbrukningen minskar med tiden. /A |
|
| under inkörningen menar jag så klart! Inte innan! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.