|
|
|
|---|---|
|
Nu har min kupefläkt börjat strula, den går bara på högsta hastighet hur man än ställer på klimapanelen. Vad är felet? Går det att åtgärda själv? Det gäller en 528:a E39. Mvh Kim | |
|
Någon? Mvh Kim |
|
|
Här är en länk till hur man byter fläktmotstånd och fixar liknande småstrul med fläkten: Länk Har diskuterats en del här, rekommenderar den utmärkta sökfunktionen. Lycka till! |
|
|
Hej, sök på fläktmotstånd eller fråga BMW - det låter som om det skulle kunna vara annat problem. Det jag har för mig är att vid fel på fläktmotstånd så varierar hastigheten på fläkten. DVS ej alltid går på högsta varv. Jag kan har fel, men observera att jag ovan sade att jag har för mig... Mvh /NP |
|
| Eller sök på effektsteg för fläkten, vilket är vad som rotas fram på mektipset ovan. | |
|
Vill förtydliga eftersom det kanske inte så lätt att hitta det du söker: misstänker effektsteget i systemet pga hög och varierande effektförbrukning. Detta betyder kraftiga termiska påkänningar/slitage i synnerhet i bilmiljö, och problemet "fläkten fast på max" skulle då kunna orsakas av kortslutning i stegets effekttransistor. Glappkontakt bör ge andra symptom typ varvtals dippar. Titta också efter ev. smälta kablar i fallet som berättas om i mecktipset, ingen aning hur vanligt det problemet är men då kan du ju ha hittat din kortslutning. Känner inte till hur man kan testa funktionen på effektsteget, kanske någon vet? Hittade en länk till kompletterande info om det lilla ingreppet, bra små detaljer om demonteringen för att minimera risken att man har sönder något: Länk Detta fixar man alltså själv mycket snabbt, enkelt och relativt billigt. Givetvis finns en viss risk att det är något annat som felar men varför inte börja med det troliga och enkla. |
|
|
Sammanblandningen fortsätter mellan bilar som har stegvis reglerbar fläkt (med fläktmotstånd) och bilar med steglöst reglerbar fläkt (effektsteg), t.ex E39. Inte mycket att säga om kanske, men hos BMW-verkstaden bör man kunna kräva rätt uppgifter. Bilar med fläktmotstånd får avbrott i motståndet, varvid en eller flera av de lägre hastigheterna försvinner. Fläkten går dock alltid på max eftersom hela motståndet är förbikopplat i detta läge. Bilar med effektsteg får antingen avbrott (ingen fläkt) eller kortis (max fläkt hela tiden) i effektsteget. Glappkontakt eller lödfel förekommer också = intermittenta fel. Kan vara bra att känna till vid felsökning av kupéfläkten. FP |
|
|
Tack för alla svar. Ska försöka hinna titta på det där i helgen. Är det nån som vet vad ett motstånd kostar? Mvh Kim |
|
|
Hrm... FP |
|
|
Köpte ett nytt effektsteg hos BMW i går a 760:-. Monterade bort det gamla, in med det nya, nu fungerar fläkten som ny. Tack för hjälpen, utan er så hade verkstaden tjänat mer pengar. Mvh Kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.