|
|
|
|---|---|
|
Ska koppla in en 3-fas verktstadskompressor och har förutom skyddsjorden också en blå, svart och brun ledare. Problemet är att det är olika beteckningar på stiften i kontaktdonen och jag är inte riktigt säker på vilka stift som ska kopplas till vilken färg. Jag har två kontakter varav den ena har beteckningarna L1,L2,L3 och N (förutom jord) och den andra har R1,S2,T3 och N (förutom jord). Om någon kan tala om vilka stift på de båda kontakterna som ska ha vilka ledare så vore jag tacksam. Det ska ju inte spela någon roll för funktionen men rätt ska ju vara rätt. | |
|
hmmm blå är nollan sen kopplar du gröngul på jorden, brun på L1 svart på L2 och den överblivna på L3 ;) ___ Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk |
|
|
R,S,T är äldre beteckningar på dom 3 faserna L1,L2,L3 den mer moderna Euroaanpassade.. Tilläggas skall vilken ordning kablarna skall sitta är svårt att säga man får ju koppla in och se att kompressorna snurrar åt rätt håll ,om inte får manju växla 2 faser.. Är det så att du är tveksam till detta så bör du anlita hjälp läs gärna mer om detta på: Länk , förvisso får man som lekman byta ut anslutningssladden på "bruksföremål" OM man har "nödvändig känndom" , med tanke på din frågeställning är det tveksamt om du besitter denna "nödvändiga kännedom" tyvärr..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
GM har helt rätt. Behöver du hjälp, ring supporten. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Det var väl en trefas kompressor då ska den blå vara fas Behöver ingen nolla till en trefas maskin |
|
|
Tiny: blå bör undvikas som fasledare för att undvika förväxlingar, dock har lata/snåla elektriker för vana att aldrig använda fler ledare i kabeln än nödvändigt...... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
I motorkablar (som inte använder nollan) brukar man använda brun-blå-svart samt skyddsjord. Förbind L1-L1-L3 med R1-S2-T3 med dessa tre kablar. Obs att N i kontakterna inte används i ditt fall. FP |
|
| Folke: Tack! Det var det som jag gjort fel. Flyttade från nollan till L3 så smet den igång så fint, och åt rätt håll också på första försöket så nu är allt frid och fröjd, förutom tryckregulatorn som läcker som ett såll men det är en annan sak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.